Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Hoge boetes moeten files voorkomen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Hoge boetes moeten files voorkomen"

Vrachtverkeer geeft last bij Coentunnel

2 minuten leestijd

AMSTERDAM - Te hoog geladen vrachtwagens zorgen dagelijks voor bijna twee uur extra file bij de Coentunnel buiten de 'normale' files 's morgens en 's avonds. Dit betekent een schadepost van ruim een ton voor de overige automobilisten in die files. Alleen hoge boetes kunnen een deel van die extra files voorkomen.

Met dit verhaal motiveerde de Amsterdamse verkeersschout mr. J. Scheffer gisteren de 1500 gulden boete die hij tegen tien bestuurders van vervoerbedrijven eiste. Kantonrechter mr. F. H. I. Luijckx legde die straf in vrijwel alle gevallen ook op.

De boetes voor het met een te hoge of te hoog geladen vrachtauto rijden door de Coentunnel zijn in de hoofdstad sinds kort op 1500 gulden gesteld en worden in de toekomst mogelijk nog hoger. De Amsterdamse kantonrechter is daarmee een voorloper op andere arrondissementen. „Als de boete niet zo hoog is (voorheen 50 gulden), trekt men zich niets aan van de hopgtevoorschriften", aldus kantonrechter Luijcks gisteren. De files bij de Coentunnel liepen de laatste jaren zo uit de hand, dat besloten werd vervoerbedrijven zwaarder aan te pakken dan vroeger. Niet de chauffeurs maar de eigenaars of bestuurders van de bedrijven waar de chauffeurs in dienst zijn. worden gedagvaard. „Chauffeurs blijken vaak niets in de melk te brokkelen te hebben bij het bedrijf waar ze in dienst zijn. Zij handelen in opdracht en houden hun mond liever dan hun boterham te verliezen", aldus Scheffer.

Detectiesysteem

Vrachtwagens mogen in Nederland niet hoger zijn dan vier meter. Is de wagen hoger, dan gaat er in de Coentunnel, voordat de auto's erin rijden, een detectiesysteem werken. Per maand worden gemiddeld 140 te hoge auto's gesignaleerd. De helft van de chauffeurs van te hoge auto's wordt vervolgens gepakt. De overtreders kunnen de boete van 1500 gulden meteen betalen of de zaak laten voorkomen. In boete maakt dat weinig verschil, zo bleek gisteren.

Justitie en politie willen in de toekomst de pakkans van chauffeurs met te hoge wagens vergroten door nog modernere apparatuur aan te schaffen waarmee de fileveroorzakers gepakt kunnen worden. Ook de boetes, zeker voor bedrijven die vaker dan een keer met te hoge auto's rijden, zullen dan hoger worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

„Hoge boetes moeten files voorkomen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken