Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoorzitting over binnenvaartakkoord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoorzitting over binnenvaartakkoord

Kritiek over afloop Granaria-conflict

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG - De Tweede-Kamercommissie voor verkeer en waterstaat houdt maandag een hoorzitting over het akkoord dat minister Smit-Kroes afgelopen zaterdag met de binnenschippers heeft gesloten. Hiervoor zijn alle bij de binnenvaart betrokken organisaties en het Rotterdamse veevoederbedrijf Granar ia uitgenodigd.

Volgens het PvdA-kamerlid F. Castricum heeft de minister weliswaar een overeenkomst gesloten met de actievoerende schippers, maar is het niet duidelijk of dit akkoord ook wordt gedragen door de organisaties die bij de uitvoering van het binnenvaartbeleid betrokken zijn.

De kamercommissie heeft volgende week woensdag mondeling overleg met de betrokken minister over de toezeggingen die zij zaterdag heeft gedaan en die ertoe leidden dat het langslepend conflict rond het eigen vervoer van het Rotterdamse veevoederbedrijf Granaria werd opgelost. Eventueel volgt een dag later nog een plenair debat.

Van diverse zijden is inmiddels kritiek geuit op de wijze waarop de bewindsvrouw het conflict in de binnenvaart heeft opgelost. Met name de aan Granaria in het vooruitzicht gestelde schadevergoeding heeft de nodige vragen opgeroepen. Granaria zal deze schadevergoeding krijgen omdat het bedrijf afziet van zijn voor vijf jaar verleende vergunning met gehuurde boten en personeel duwbakken te vervoeren.

Geen commentaar

Het is nog steeds niet bekend of Granaria van plan is na 1 september, wanneer het aan de nieuwe richtlijn voor eigen vervoer moet voldoen, doorgaat met het transport met eigen

E CASTRICUM ... onduidelijkheid... duwbakken. De directie van Granaria wil hierover geen commentaar geven.

Het bedrijf zou eigen duwboten moeten aanschaffen en vast personeel in dienst moeten nemen. Voor de hogere kosten die dit voor Granaria met zich zou meebrengen heeft de minister een financiële vergoeding toegezegd, die zal worden vastgesteld door een onafhankelijke commissie. Volgens Smit-Kroes gaat het hierbij om „nog geen ton per jaar".

Zowel in schipperskringen als bij de verladers stuit dit voornemen op grote weerstand, omdat men vindt dat het eigen vervoer van Granaria dan door de overheid wordt gesubsidieerd. Ook de leden van de vaste kamercommissie willen de minister hierover aan de tand voelen. Bovendien willen de kamerleden weten hoeveel de begeleiding door de ME van de door actievoerende schippers belaagde Granaria-transporten de overheid heeft gekost.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Hoorzitting over binnenvaartakkoord

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's