Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dwaalleer van zelfverlossing in boek over gezinsleven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dwaalleer van zelfverlossing in boek over gezinsleven

Verderfelijke antroposofische beïnvloeding van godsdienst, onderwijs en geneeskunde

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Dit is een boek over kinderen, over gezinsleven, over ouderschap. Maar het is vooral een boek over vrijheid". Inderdaad zijn er heel wat onderwerpen verzameld in de drie delen die het boek "Andere tijden, andere ouders" telt. Verschillende auteurs gaven „een nieuwe visie op de taak van vaders en moeders, een nieuw zicht op de betekenis van thuis, dat geen gevangenis is, maar een plaats waar alle betrokkenen, kinderen zowel als volwassenen, steun vinden op hun levensweg".

Deze auteurs waren vrouwen en I mannen die enkele jaren lang bijeenkwamen in een dorp in Sussex  (Engeland) en daar cursussen volgden die hen opleidden voor onder meer het beroep van leraar aan een Vrije School. „Ze hebben zich allen in zekere mate laten inspireren door het werk van Rudolf Steiner, en door de weg van de antroposofie schrijven ze in wezen vanuit hun eigen vragen en ervaringen", zo lezen we in de Inleiding. de stichter was. Wat is eigenlijk antroposofie? We kunnen daarover lezen in bij voorbeeld het boekje van dr. J. Verkuyl "Antroposofie en het Evangelie van Jezus Christus". Het is onmogelijk in dit korte bestek de leer van de antroposofie te beschrijven. Slechts enkele dingen wil ik naar voren halen uit het genoemde boekje, om aan te tonen hoe ver de antroposofen van het christendom afstaan —al vormen ze een christengemeenschap-, maar ook hoe deze leer in het hele leven doordringt en velen beïnvloedt.

De aanhangers van de leer der antroposofie kennen geen persoonlijke relatie tussen de mens als schepsel Gods en de levende God als Schepper van mens en wereld. De grenslijn tussen God en het geschapene wordt uitgewist! Mensen komen via vele reïncarnaties als het ware in een leerschool. Ze worden gelouterd; ze leren in de school des levens. Elk leven is een klas en de mens kan niet door het volgen van één klas de wetenschap van het leven ten volle deelachtig worden, maar in vele klassen groeit zijn kennis, zijn inzicht. Hoe meer klassen (dus hoe meer levens) men volgt, hoe hoger het 'diploma'. Uiteindelijk zal de mens geheel opgenomen worden in de bovenzinnelijke wereld; hij wordt daar medewerker voor de gehele mensheid!

Reïncarnaties

Voor we dit dikke boek van 320 bladzijden doorlezen, verdiepen we ons enigszins in de leer van de antroposofie, waarvan Rudolf Steiner

De boodschap van deze reïncarnatie is nu: „Dit leven is niet beslissend. U krijgt nog zovele kansen. Wacht nog een paar duizend jaar. Span u in om langs de leslokalen van vele reïncarnaties volmaakt te worden. Je moet jezelf verlossen.

======

====================

Alle verloren kansen van het heden keren straks in volgende levens terug! Geen enkele reden dus om de bijbelse boodschap van zonde, gerechtigheid en oordeel, van vergeving, genade en eeuwig leven, aan te horen. Integendeel, Rudolf Steiner en de antropologie verzetten zich hier juist fel tegen. Ze willen van geen verzoening, van geen gratie in Christus weten!

Vrije Scholen

De antroposofische beweging beperkt zich niet tot de godsdienst. Ook in het onderwijs is de invloed ervan merkbaar, en wel in de Vrije Scholen, die volgens een antroposofische ontwikkelingspsychologie van de mens-in-wording hun leerplannen uitwerken. Allerlei —voor ons vreemde- elementen komen daarin naar voren: eerst wordt het fysieke lichaam ontwikkeld, daarna het etherische lichaam; kleuren zijn belangrijk, evenals een bepaalde bewegingskunst. Verder spelen verhalen, sprookjes en mythen een grote rol, waarbij de oudere leerlingen steeds meer in aanraking komen met de occulte, geheimzinnige, verborgen mystiek van Steiners denkbeelden.

Ook op het gebied van de geneeskunde is er een antroposofische beïnvloeding, als reactie en aanvulling op de eenzijdigheid in de gangbare medische wetenschap, waar de mens wordt gezien als een biologisch-zoölogisch wezen. De antroposofische geneeskunde wil veel meer aandacht voor de spirituele kant en voor de verantwoordelijkheid van de patiënten in de strijd Dr. Rudolf Steiner (1861-1925), de grondlegger van de antroposofie. tegen ziekten. Ook hierin komt de leer van de reïncarnatie naar voren. Ieder mens heeft vóór zijn ontstaan al een wezenskern. Die kern stelt zich in het voorgeboortelijke bestaan doelen en verwerft zich inzichten. In het aardse leven moeten die buitenaardse doelstellingen verwerkelijkt worden. Ben je in dit leven met een handicap geboren, dan hangt dat samen met je vorige incarnatie. Als men nu maar de leerschool van het leven -geholpen door de antroposofie— goed volbrengt, dan hoeft men niet te vrezen dat die handicap in een volgende incarnatie terugkeert!

In het te bespreken boek vinden we in de onderwerpen die aangedragen worden veel terug van de wonderlijke fantasieën van Rudolf Steiner. Zo is er een hoofdstuk getiteld "Wie zal er geboren worden'.'", waarin de schrijfster het heeft over „al die- zielen die een weg zoeken naar beneden, die omlaag trachten te komen, die duizenden en nog eens duizenden wier tijd in een geestelijke wereld voorbij is en die nu hun juiste plaats op aarde zoeken".

Slapen en waken

In een ander hoofdstuk lezen we over slapen en waken: „'s Avonds, als we gaan slapen, wenden we ons af van de wereld (...). Op dat moment keert onze ziel zich naar binnen, naar de geestelijke wereld. We zouden onze ochtend en onze avond in feite dus kunnen beschouwen als hoogtepunten van de dag, aangezien ze drempels zijn die twee tegenstelde levenssituaties scheiden — ons slaapleven en ons waakleven (...). En bovenal kunnen we, door ons meer bewust te worden van deze drempels en hun ritmische karakter, onszelf en onze kinderen helpen ze gepaster te overschrijden, en op die manier bevorderen we ook het fysieke en spirituele welzijn van ons gezin".

Geen wonder dat er heel wat dingen gedaan kunnen worden om een kind te helpen zich op de slaap voor te bereiden: de dekens terugslaan (dan ziet het bed er uitnodigend uit), als 't koud is pyjama en bed verwarmen (dat geeft een gevoel van beschutting), een po onder "t bed (een extra gevoel van veiligheid), een kaars branden tijdens het voorlezen (sfeer en intimiteit), zacht en rustig praten, langzame passen en rustige gebaren maken enzovoort. Over verhalen en sprookjes, het vieren van feesten, het dragen van bepaalde kleuren, de temperamentsleer, kinderziekten en koorts kunnen we allerlei bijzondere, vaak mystieke, denkbeelden lezen.

Natuurlijk is niet alles wat in dit boek staat 'vreemd'. Er zijn gedeelten die getuigen van een grote inzet van de ouders, van offerbereidheid en liefde, maar toch komt overal wel iets van de antroposofische gedachtengang tot uiting. Op velen oefent dit een grote aantrekkingskracht uit; ik ben daarom van mening dat het beter is ons helemaal niet in te laten met deze dwaalleer van zelfverlossing, en het besproken boek dan ook niet te kopen noch te lezen. N.a.v. "Andere tijden, andere ouders", door Gudrun Davy/Bons Voors e.a.; uitg. Vrij Geestesleven, Zeist, 1986; 320 biz.; prijs 35,00 gulden. •De luchtmacht maakte in 1987 het 50.000e vlieguur met een F-16 j,

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Dwaalleer van zelfverlossing in boek over gezinsleven

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's