Airbus-ongeluk niet te wijten aan toestel
Aanklager: Piloten vlogen te laag
PARIJS — Het ongeluk zondag met een A320 Airbus van Air trance is niet te wijten aan het toestel. Dit heeft de Franse minister van verkeer, Louis Mermaz, gisteren verklaard. Mermaz ging niet zo ver dat hij de schuld voor het ongeluk bij de twee piloten legde.
Volgens de Franse bewindsman had het eerste onderzoek naar de toedracht van het ongeval geen aanwijzingen opgeleverd dat er iets met het toestel mis was. Als gevolg van het neerstorten van de Airbus kwamen drie mensen om het leven en liepen vijftig personen verwondingen op. „Op dit moment zijn er geen aanwijzingen die er op wijzen dat het vliegtuig niet juist heeft gefunctioneerd".
De openbare aanklager in Mulhouse, Jean Volff, zei ervan overtuigd te zijn dat de piloten veel te laag hadden gevlogen. De A320 bevond zich met een hoogte van slechts tien meter boven de grond „geheel buiten de technische specificaties". „Ik denk dat de vlieger het vliegtuig niet op de automatische piloot had staan, maar het toestel met de hand bestuurde", aldus Volff.
Volgens hem had het verongelukte vliegtuig minimaal op 100 meter hoogte moeten vliegen. Volff, die aan het hoofd staat van een officieel onderzoek naar het ongeluk, zei echter dat de eerste resultaten van het onderzoek technische mankementen niet geheel uitsloten.
Gerustgesteld
De Britse luchtvaartmaatschappij , British Airways liet gisteren weten dat zij volledig is gerustgesteld dat haar twee A320-vliegtuigen veilig zijn en dat zij heeft besloten ze vandaag weer te laten vliegen. De maatschappij had de twee toestellen zondag aan de grond gehouden na het ongeluk tijdens een luchtvaartshow bij de Zwitsers-Franse grens.
British Airways verklaarde dat tot het weer inzetten van de twee vliegtuigen was besloten, na overleg met de makers ervan en de Britse burgerluchtvaartautoriteiten. De Airbus wordt gebouwd door een consortium van Franse, Britse, Westduitse en Spaanse firma's en er wordt van hypermoderne computersystemen gebruikgemaakt bij start en landing.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 juni 1988
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 juni 1988
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's