Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Akkoord van Gorinchem hangt aan schadeclaim

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Akkoord van Gorinchem hangt aan schadeclaim

Graaaria neemt geen genoegen met half miljoen

2 minuten leestijd

DEN HAAG - Het akkoord dat minister Smit-Kroes vorige week met actievoerende binnenschippers in Gorinchem heeft gesloten, hangt aan een zijden draad. De hoogte van de schadevergoeding voor het veevoederbedrijf Granaria is bepalend voor de levensduur van de ongebruikelijke overeenkomst.

Granaria-directeur J. P. Wyler maakte gisteren de kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat duidelijk dat hij in ieder geval niet in zal stemmen met een schadevergoeding van 100.000 gulden per jaar tot een maximum van 500.000 gulden. Deze schatting van de minister is volgens Wyler „aan de zeer lage kant". De directeur van het Veevoederbedrijf denkt aan een claim van rond de anderhalf miljoen gulden, zo beweert men in verladerskringen.

Onaanvaardbaar

Het ziet er overigens niet naar uit dat de schippersbonden een dergelijke schadevergoeding acceptabel zullen vinden. Zij stellen zich op het standpunt dat die vergoeding beperkt moet blijven. De bonden zijn bang dat Granaria met het geld boten en personeel' aan zal trekken om in de toekomst het vervoer zelf te regelen. Voorzitter Van Roosmalen van de onafhankelijke schippersbond ONS deelde de kamercommissie mee niets te voelen voor „gesubsidieerd eigen vervoer". Woordvoerder Geerts van de Algemene Schippers Vereniging (ASV) maakte duidelijk dat zijn bond zich niet zonder meer zal neerleggen bij politieke beslissingen als de hoogte van de schadevergoeding daar aanleiding toe geeft.

Los van de kwestie van de schadeloosstelling voor Granaria zijn de schippersbonden stuk voor stujc zeer te spreken over "het akkoord van Gorinchem". Zij zijn tevreden over de belofte van de minister dat niet zal worden getornd aan het systeem van evenredige vrachtverdeling. Ook de toezegging dat zij zich in zal spannen voor een internationale sloopregeling voor binnenvaartschepen is bij de bonden in goede aarde gevallen. Zelfs de Federatie van Schippersbonden, die zich in een eerste reactie kritisch had uitgelaten over het akkoord, liet gisteren instemmende geluiden horen.

Te ver

De verladers daarentegen zijn minder enthousiast. „De minister is veel verder gegaan dan nodig is", aldus plaatsvervangend directeur H. Vos van de verladersorganisatie EVO. Vos vond het bovendien betreurenswaardig dat de verladers niet in het overleg zijn betrokken, maar slechts een mondelinge toelichting van de minister hebben gekregen over de totstandkoming van het akkoord van Gorinchem. Grote moeite heeft Vos met het feit dat de bewindsvrouw onvoorwaardelijk het systeem van de evenredige vrachtverdeling blijft steunen. „Daarmee zijn alle prikkels om de schippersbeurs commerciëler te maken weggegeven", aldus de woordvoerder van de EVO.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Akkoord van Gorinchem hangt aan schadeclaim

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 juni 1988

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's