Verkeersonderzoek in Katwijk aan den Rijn
Rijnstraat als doorgaande route gebruikt
KATWIJK - Uit metingen en tellingen blijkt dat veel verkeer de Rijnstraat in Katwijk aan den Rijn als doorgaande route gebruikt. De gemiddelde snelheid bedraagt 45 kilometer per uur. Dat is voor een weg met de functie die de Rijnstraat heeft niet abnormaal hoog. Maar gezien het bochtige tracé van de weg met daardoor slecht zichtbare kruispunten wordt er te hard gereden.
Dit zijn de belangrijkste conclusies van de afdeling weg- en waterbouwkunde van openbare werken te Katwijk in een onderzoeksrapport naar de verschillende verkeersaspecten in Katwijk Binnen -en dan met name de Rijnstraat- en de daarmee samenhangende verkeersveiligheid.
•De onderzoekers maakten een ongevallenanalyse. Daarvoor zijn alle geregistreerde ongevallen op de Rijnstraat in de periode van 1 januari 1983 tot 1 juni 1987 bekeken. In totaal werden 121 ongevallen geregistreerd; 45 vonden plaats op het begin- en tiet eindkruispunt van de Rijnstraat. In totaal liepen achttien weggebruikers letsel op.
Uit de analyse blijkt dat het kruispunt Rijnstraat-Van Egmondstraat een kritiek punt is. Dit wordt voor een deel veroorzaakt door de nabijgelegen bocht. Het verkeer is te laat zichtbaar en nadert met te hoge snelheid. Het rapport geeft als mogelijke oplossing middengeleiders in de Rijnstraat.
Kentekenonderzoek
Het tweede aspect was nagaan welke route de verschillende voertuigen nemen door Katwijk aan de Rijn. Dit om na te gaan of men de Rijnstraat gebruikt met bestemming Katwijk Binnen of als doorgaande route naar Katwijk aan Zee, Valkenburg of Rijnsburg. Uit dit onderzoek blijkt dat de Rijnstraat inderdaad als doorgaande route naar de omliggende gemeenten wordt gebruikt.
Als laatste aspect is onderzocht hoe hard men op de Rijnstraat rijdt. In totaal is de snelheid van 5303 voertuigen gemeten. De gemiddelde snelheid bedroeg 45 kilometer per uur; meer dan een kwart (26 procent) van de automobilisten reed harder dan de toegestane 50 kilometer per uur.
Maatregelen
De opstellers van het rapport zien niets in het instellen van eenrichtingsverkeer of afsluiting van de Rijnstraat. Gevolg daarvan is dat de overige wegen in Katwijk Binnen ontoelaatbaar worden belast. Het rapport ziet meer in snelheidsbeperkende maatregelen. Een nadeel is echter dat de fietsers ter plaatse van deze versmallingen in het gedrang kunnen komen.
De verwachting is verder dat in de toekomst de verkeersintensiteit op de Rijnstraat af zal nemen. Dit in verband met de aanleg van Provinciale weg nummer 4.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 juni 1988
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 juni 1988
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's