Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Britse verkeersleiders verlaten Schiphol

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Britse verkeersleiders verlaten Schiphol

Gilde vindt personeelstekort onaanvaardbaar

4 minuten leestijd

SCHIPHOL — De zeven Britse luchtverkeersleiders die sinds augustus 1987 de luchtverkeersbeveiliging op Schiphol versterken, gaan op 1 juli volgend jaar definitief terug naar hun Britse werkgever. Pogingen van de Rijksluchtvaartdienst (RLD) dezen zeven langer in dienst te houden, om zo het grote tekort aan verkeersleiders waarmee de luchtverkeersbeveiliging op Schiphol kampt te helpen opvangen, hebben niet tot resultaat geleid.

De gevolgen van het vertrek van de zeven Britten zijn op dit moment volgens de woordvoerder nog niet te overzien, maar, zo voegde hij daaraan toe, „het zal de bestaande zomersituatie zeker niet ten goede komen". De kans dat elders in Europa luchtverkeersleiders zouden kunnen worden aangetrokken om tijdelijk de tekorten op Schiphol op te vangen worden nihil geacht. Alle Westeuropese landen kampen als gevolg van het sterk toegenomen luchtverkeer met tekorten aan vèrkeersleidingspersoneel.

In 1986 sloot de RLD met de Britse rijksluchtvaartdienst CAA een contract voor het tijdelijk in dienst nemen van negen Britse verkeersleiders. Het contract kreeg een looptijd van drie jaar inclusief de opleiding. Na een opleiding van één jaar kwamen acht van deze negen in augustus 1987 op Schiphol in dienst, waar zij belast werden met algemene verkeersleiding. Een van hen keerde eerder naar Groot-Brittannië terug.

De nieuwe verkiezingen komen op verzoek van de regering, die gouverneur F. B. Tromp heeft gevraagd de Arubaanse staten te ontbinden en

In 1986 bestond in Groot-Brittannië een overschot aan verkeersleiders als gevolg van een vertraging in de uitvoering van voorgestelde automatiseringsplannen. Voorzien werd toen dat er in 1989 weer behoefte aan verkeersleiders zou bestaan.

Overschot

Inmiddels wordt in de belangrijkste luchtverkeersleidingscentra in GrootBrittannië hard gewerkt aan het opzetten van een nieuw systeem voor de luchtverkeersbeveiliging. Daarom wil de CAA de verkeersleiders weer in eigen dienst nemen. Van Nederlandse zijde is het aanbod gedaan de verkeersleiders op individuele basis bij de RLD in dienst te nemen. Geen van deze zeven had daar volgens de woordvoerder belangstelling voor. De laatste tijd zijn de salarissen van de Britse verkeersleiders aanzienlijk verbeterd. In Groot-Brittannië heeft men net als in ons land nog te kampen met de problemen van verouderde en beperkte apparatuur en te weinig personeel.

Voor de komende zomer zullen waarschijnlijk drie nieuw opgeleide verkeersleiders op Schiphol kunnen worden ingezet, aldus de woordvoerder. Bij de algemene verkeersleiding werken nu, inclusief de zeven Britten, 61 verkeersleiders. Dat zijn er vijftien te weinig. Bij de naderingsverkeersleiding, waar nu 34 verkeersleiders werken, inclusief staffunctionarissen die nog andere taken hebben, bedraagt het tekort achttien. Onaanvaardbaar

Volgens de voorzitter van het Nederlands luchtverkeersleidersgilde, H. van Opijnen, wordt door het vertrek van de Britten het personeelstekort onaanvaardbaar. Volgens haar zal het leiden tot een verdere beperking van de dienstverlening, waardoor nog meer vertragingen zullen gaan ontstaan.

Het Gilde was in 1986 fel gekant tegen de komst van de Britten. Behalve praktische bezwaren, die volgens het Gilde aan het inzetten van de Britten verbonden waren, was de maatregel een „schijnvertoning". „De RLD zei toen te geloven dat in de drie jaar van het contract het gat in het personeelstekort wel zou kunnen worden gedicht. We zeiden toen al dat het niet lukken zou, hetgeen nu bewaarheid is", aldus de Gilde-voorzitter. stelling tot de situatie waarin de regering zou zijn gevallen, zal zij tot aan de verkiezingen niet demissionair zijn en volledig kunnen functioneren. „Het kabinet zal op 6 januari zijn ontslag indienen", aldus Eman.

De Arubaanse premier hoopt met zijn partij "AVP (Arubaanse Volkspartij) het succesvolle herstelbeleid van de Arubaanse economie te kunnen verzilveren door een grote verkiezingswinst. „Ik verwacht dat deze coalitie met grote meerderheid zal winnen", aldus Eman. Dat hij daarbij hoopt dat zijn partij de grootste wordt en mogelijk zelfs de absolute meerderheid zal behalen, spreekt voor zich.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 oktober 1988

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Britse verkeersleiders verlaten Schiphol

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 oktober 1988

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken