Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

j Postbank mag geld in Noordtunnel stoppen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

j Postbank mag geld in Noordtunnel stoppen

Tolsysteem mogelijk niet klaar in 1992

3 minuten leestijd

DEN HAAG — Een Tweede-Kamermeerderheid stemt in principe in met de aanleg en exploitatie van een tunnel onder de Noord bij Alblasserdam door particuliere financiers. Minister Smit-Kroes (Verkeer) wil daartoe een contract sluiten met een consortium van de Postbank en de Franse Société Générale. Dit schiet het benodigde bedrag van 300 miljoen voor. Het krijgt zijn geld terug via een systeem van elektronische tolheffing, „road pricing" genoemd.

Tijdens een vergadering van de kamercommissie van verkeer bleek gisteren dat CDA en WD dit plan in hoofdlijnen steunen. Zij plaatsen wel nogal wat vraagtekens bij het contract dat de minister wil afsluiten. Die vraagtekens zijn mede gebaseerd op een vertrouwelijk onderzoek dat de onafhankelijke jurist Van Hassel heeft ingesteld in opdracht van de Kamer.

De minister zegde toe dat de opmerkingen van Van Hassel in het definitieve contract worden meegenomen. Het gaat daarbij onder meer om schadeclaims die de Postbankcombinatie zou kunnen indienen als door onvoorziene omstandigheden de verkeersstroom in de Noordtunnel lager uitvalt dan geraamd. Het consortium zou dan inkomsten mislopen.

Financiering van de Noordtunnel door particulieren heeft het voordeel dat nu al met de bouw kan worden begonnen, zonder dat de staatsschuld verder oploopt. Het kabinet wil dan ook in totaal vijf tunnels in de Randstad op deze manier bekostigen.

Een onzekere factor in het plan vormt echter het systeem van „road pricing". Dit 'rijden op rekening' houdt in dat de automobilist moet betalen voor het gebruik van bepaalde weggedeelten gedurende bepaalde uren. De registratie geschiedt elektronisch en de inning van de tol achteraf.

Noodverband

Of het systeem al in 1992, als de Noordtunnel klaar is, in gebruik kan worden genomen, is de vraag. SmitKroes liet weten dat het onderzoek ernaar in volle gang is en dat zij streeft.naar een invoering in fases. Mocht dat voor 1992 niet lukken, dan moet er voor wat betreft de Noordtunnel een „noodverband worden gelegd", zo zei zij. Te denken valt daarbij volgens haar aan een beroep op het rijkswegenfonds.

Smit-Kroes zei met „road pricing" twee doeleinden na te streven. In de eerste plaats hoopt zij op deze manier de verkeersdrukte te verminderen. Verder is het systeem bedoeld om fondsen te verwerven voor de bouw van tunnels. De eerste doelstelling heeft volgens haar nadrukkelijk de prioriteit.

Geen slagbomen

De kamerfracties wilden gisteren echter nog geen definitief oordeel geven over het systeem. Zij zeiden de voorstellen van de minister af te wachten. Wel verklaarden Hennekam (CDA), Wolffensperger (D66) en Van den Berg (SGP) zich op voorhand tegen klassieke tolheffing met slagbomen. Ook verhoging van de motorrijtuigenbelasting bij wijze van 'noodverband' wijzen zij af. Jorritsma (WD) liet weten met dat laatste geen moeite te hebben.

Het meest kritisch over het voorstel tot private financiering van de Noordtunnel toonden zich Rienks (PvdA) en Lankhorst (PPR). Laatstgenoemde wees het zonder meer af omdat hij tegen de aanleg van nieuwe tunnels is. Die leiden volgens hem alleen maar tot meer autoverkeer. Rienks zei geen enkele reden te zien om het project door particulieren te laten financieren. Financiering door de overheid is goedkoper en ligt daarom voor de hand, zo stelde hij.

Volgens Smit-Kroes bedraagt het verschil tussen overheids- en particuliere financiering 15 miljoen. Volgens Rienks en ook Wolffensperger heeft de minister de zaken echter te rooskleurig voorgesteld en is het verschil veel groter. miBiÊm Interieurverzorqinq

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 oktober 1988

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

j Postbank mag geld in Noordtunnel stoppen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 oktober 1988

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken