Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verkeersnota pakt autogebruik niet aan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verkeersnota pakt autogebruik niet aan

Openbaar vervoer vormt geen alternatief ondanks extra investeringen

2 minuten leestijd

DEN HAAG - Veel nieuws bevat het Tweede Structuurschema verkeer en vervoer, dat gisteren door minister SmitKroes van verkeer en waterstaat werd gepresenteerd, niet. Het sluit in grote lijnen aan op hetgeen reeds in maart jongstleden stond in de Vierde nota ruimtelijke ordening. De grote vraag waarop in de nota een antwoord moest komen is: Worden er voldoende maatregelen genomen om het explosief groeiende autoverkeer af te remmen? Is die afdoende beantwoord?

In de plannen, die tot het jaar 2010 uitgewerkt moeten worden, klinkt het liberale gedachtengoed van de VVD-bewindsvrouwe (die de nota overigens heeft opgesteld met VVD-minister Nijpels van milieubeheer) helder door. Er is een onbegrensd vertrouwen in de werking van het marktmechanisme. De minister gelooft niet in verbodsbepalingen om het autobezit en -gebruik terug te dringen.

Het middel om het autogebruik terug te dringen is voor de minister het zogenaamde 'rekening-rijden'. Dat is een vorm van elektronische tolheffing, waarbij de hoogte van de tol afhangt van het tijdstip waarop men de weg gebruikt. Tijdens de spitsuren zal meer betaald moeten worden dan daarbuiten. Dit rekening-rijden is de spil van de nota en tegelijk het zwakke punt. Want het allerminst zeker dat vanaf 1996 een dergelijk systeem technisch haalbaar is en ingevoerd kan worden. Lukt het vanaf 1996 niet, dan valt het hele structuurschema in duigen.

Daarbij is het nog maar de vraag of het rekening-rijden uiteindelijk het autogebruik zal verminderen. Verschillende berekeningen tonen aan dat dit systeem de gemiddelde automoblist ruim honderd gulden per jaar gaat kosten. Daarvoor zullen weinig mensen de auto laten staan. Bovendien zal in vele gevallen de rekening die betaald moet worden voor het woon-werkverkeer door de werkgever betaald worden, zodat het een directe lastenverzwaring is. Minister Smit-Kroes tijdens de gisteren gehouden persconferentie over het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer, elektronische tolheffing. De tolheffing leidt, zo vinden zij, bij bedrijven tot grote organisatorische en administratieve rompslomp.

SGP

Opmerkelijk is de reactie van de SGP. De broodnodige beleidsombuiging die nodig is om het particulier vervoer af te remmen ten gunste van het openbaar vervoer, komt onvoldoende uit de verf, stelt de SGP. Daarmee schaart deze partij zich in de lijn van de PvdA, PPR en organisaties als Natuur en Milieu, die de plannen van de minister fel bekritiseerden.

Natuur en Milieu wijst de plannen van de minister onverbiddelijk af. Ze ziet een angstaanjagende toekomst met 50 procent meer autoverkeer, met files in de bebouwde kom en verzuring op een veel te hoog niveau. Samen met de Initiatiefgroep Wijs op weg vindt men de uitbreiding van het wegennet buitensporig hoog. Nieuw asfalt trekt het verkeer aan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Verkeersnota pakt autogebruik niet aan

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's