Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Variabele kleptijd en turbovleugel zorgen voor een beter rendement

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Variabele kleptijd en turbovleugel zorgen voor een beter rendement

3 minuten leestijd

Honda heeft twee nieuwe methoden ontwikkeld om automotoren over het gehele toerengebied een groter vermogen te laten ontwikkelen: de toepassing van variabele klep-openingstijden en de toepassing van variabele turbovleugels. Deze methoden zorgen voor een beter in- en uitlaatrendement over het hele toerenbereik. Het resultaat is een veel soepeler lopende motor. men daarentegen voor openingstijden die bij lage toeren gunstig zijn, dan gaat weliswaar de trekkracht bij lage toeren omhoog, maar daalt het maximum vermogen.

Nokprofielen

GESPROKEN

De openingstijden van de in- en uitlaatkleppen zijn gewoonlijk steeds hetzelfde. Dat is geen ideale situatie: eigenlijk zouden die momenten bij hoge toeren anders moeten zijn dan bij lage toeren. Motorontwerpers staan hier steeds voor een moeilijke beslissing. Wanneer men voor openingstijden kiest die bij hoge toerenaantallen gunstig zijn, neemt het maximum vermogen toe, maar verliest de motor trekkracht bij lage toeren. Kiest

Om dit probleem op te lossen, ontwikkelde Honda een systeem dat variabele klep-openingstijden mogelijk maakt. Dit systeem maakt gebruik van twee typen nokprofielen. Bij een normale nokkenas is er maar een nokprofiel voor het openen en sluiten van de kleppen; bij. het nieuwe systeem twee: een voor hoge en een voor lage toeren. Wanneer de motor met lage toeren draait, bedient de lage-snelheidsnok de kleppen. Zodra de motor echter 0 Variabel turbo vleugelsysteem.

>^^mTm^W3

M^Y^^^mMJl

uitlaatgas afvoer/r~^^^^BS^^MA^r^^

J^ bedieningsmembraan

uitlaatgas toevoer
Verschillende typen nokprofielen maken variabele klepopeningstijden mogelijk. een bepaald toerental bereikt, krijgt de hoge-snelheidsnokkenas een signaal van de computer en schakelt deze automatisch in.

Op deze manier wordt de ademhaling van de motor verbeterd. Het resultaat is een motorkoppel dat zowel bij lage als bij hoge toeren hoog is. Bij een 1,6 liter viercilindermotor kan het vermogen daardoor stijgen van 80 pk naar 100 pk. Honda heeft ongeveer 250 patenten aangevraagd die betrekking hebben op de nieuwe nokprofieltechniek.

Turbovleugels

Een andere techniek om het vermogen over het gehele toerengebied te laten stijgen is een verbeterde ttirbocompressor. Turbo's zorgen vooral bij hoge toeren voor meer vermogen. Om nu ook bij lage toeren een turbo-effect te bewerkstelligen, heeft Honda een systeem met variabele vleugels rond de turbine ontwikkeld. Het effect van deze variabele vleugels is dat de snelheid van de uitlaatgassen (die de turbo aandrijven) bij lage toeren verhoogd-wordt, waardoor de turbo-laaddruk ook groter wordt. De motor wordt soepeler en de zogenaamde "turbo-lag", het niet direct reageren van turbomotoren bij lage toerentallen, wordt vermeden. oiS

Ford Transit

De Transit, de middelgrote bestelwagen van Ford, heeft enkele verbeteringen ondergaan. Onder andere werd de 2,5 Hter direct ingespoten dieselmotor onder handen genomen, zodat hij voortaan minder brandstof verbruikt en minder schadelijke uitlaatgassen produceert. Verder hebben alle Transitmodellen een nieuwe handgeschakelde vijfversnellingsbak gekregen. Overigens is het ook mogelijk een nieuwe automatische 4-versnellingsbak te bestellen.

In de 9-zits bus- en combimodellen is de uitrusting uitgebreid. Voorin is standaard een dubbele passagiersstoel met verhoogde rugleuning geplaatst, terwijl er achterin twee vernieuwde driezitsbanken met geprofileerde zitplaatsen staan. De kwaliteit van de stoelbekleding en de vloerbedekking is verbeterd.

Een nieuw uitlaatsysteem met metalen katalysator zorgt er voor dat er nauwelijks schadelijke uitlaatgassen uitgebraakt worden. De prijs van de nieuwe Porsche zal vermoedelijk rond de 200.000 gulden komen te liggen.

De Porsche Carrera 4 heeft permanente vierwielaandrijving. ^KÊÊÊÊÊg^ i Ook op de achterste zitplaatsen zijn nu standaard rolgordels gemonteerd.

Ford Transit: zuiniger en milieuvriendelijker in het modeljaar 1989.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Variabele kleptijd en turbovleugel zorgen voor een beter rendement

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's