Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe safe zijn Frankfort en Heathrow?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Hoe safe zijn Frankfort en Heathrow?

Onderzoek naar sabotage van Boeing kan niet om vliegvelden heen

6 minuten leestijd

LONDEN — Het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk met de PanAmJumbo concentreert zich vooral op de mogelijkheid van sabotage. De Boeing stortte woensdagavond neer op het dorpje Lockerbie, in het zuiden van Schotland. De ramp kostte zeker 281 mensen het leven.

Sabotage lijkt inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak. Het vliegtuig vloog op grote hoogte (31.000 voet) en er waren geen andere toestellen in de buurt. Bovendien had de piloot twee minuten voordat het vliegtuig van de radarschermen verdween nog contact met de luchtverkeersleiding en is er nooit een noodsignaal uitgezonden.

Woordvoerders van de regering en de industrie zeggen dat aangenomen moet worden dat de Boeing 747 in de lucht in stukken is gebroken, gezien de verspreiding van de brokstukken in Lockerbie en omgeving. De meest waarschijnlijke oorzaak van de ramp is volgens zegslieden daarom een bom of een structureel mankement aan het toestel. Het toestel was dan wel oud, bijna 19 jaar, maar de Boeing 747 geldt als een erg veilig toestel en luchtvaartmaatschappijen plegen hun vliegtuigen uitstekend te onderhouden.

Enkele uren na de vliegramp werd in een anoniem telefoontje naar het Londense kantoor van The Associated Press gezegd dat in het toestel een bom was geplaatst door Iraniërs die wraak wilden nemen voor het neerschieten in juli van een Iraanse Airbus door de Amerikaanse marine in de Perzische Golf. Maar volgens bronnen in Washington zit de extremistische Palestijnse groep van Aboe Nidal achter de aanslag.

Tussenstop

Indien het een aanslag is, moet de bom in Frankfort of tijdens de 65 minuten durende tussenstop in Heathrow bij Londen in het vliegtuig zijn geplaatst. Frankfort is uitgesloten, zei de Westduitse staatssecretaris van binnenlandse zaken, Hans Neusel, gisteravond voor de Westduitse televisie: „We geloven niet dat er zwakke plekken zijn in de beveiliging in Frankfort". PanAms veiligheidschef in Frankfort, Harold Kosel, zei dat erop wordt toegezien dat elke passagier die bagage aanbiedt ook daadwerkelijk aan boord gaat. De Britse luchtvaartdeskundige David Learmont, van het Londense vakblad Flight International, zei daarover: „Ik denk dat ze vol vertrouwen kunnen zijn, maar denk niet dat iemand volkomen zeker kan zijn".

PanAm vliegt twee keer per dag non-stop van Frankfort naar de Verenigde Staten en een keer per dag via een tussenlanding in Londen, vlucht 103. Het sabotage-onderzoek concentreert zich daarom voorlopig op de tussenlanding in Heathrow, waar jaarlijks 54 miljoen stuks bagage worden verwerkt.

Het hoofd van de anti-terreurbrigde van Scotland Yard, George Churchill-Coleman, heeft zich persoonlijk belast met de leiding van het onderzoek naar de gebeurtenissen op Heathrow. Daar stapten de passagiers van vlucht 103 uit Frankfort over van een Boeing 727 in een Boeing 747 voor het resterende deel van de reis naar New York. Veiligheidsdeskundigen zeggen dat zo'n vliegtuigwissel risico's inhoudt, omdat een terrorist-passagier zijn bagage kan laten doorsturen, terwijl hij zelf niet overstapt en het vliegveld verlaat. Maar volgens PanAm's veiligheidschef Harold Kosel is het „uitgesloten" dat een passagier die in Frankfort al uitgebreid is gecontroleerd na een tussenlanding ertussenuit zou knijpen met achteriating van zijn explosieve bagage.

Anonieme telefoontjes

Grote vraagtekens worden ook gezet bij de gang van zaken rond de waarschuwing die op 5 december binnenkwam bij de Amerikaanse ambassade in Helsinki. Woordvoerster Phillys Oakley van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken zei gisteren dat de anonieme beller, een Arabier, tegen het ambassadepersoneel had gezegd dat iemand een bom naar Frankfort zou brengen en aan boord van een Amerikaans vliegtuig zou plaatsen. Ze zei dat de opbeller had gezegd dat de extremistische Palestijnse groep van Aboe Nidal de bom zou leveren.

Het Finse ministerie van buitenlandse zaken zei gisteren in een verklaring dat een in het land verblijvende Arabier dit jaar verschillende bomdreigementen heeft geuit waarvan de laatste op 5 december. Volgens de verklaring was de indentiteit van de man bekend, en had hij Finland sinds 5 december niet verlaten. Het ministerie kon geen verband leggen tussen het dreigement en de ramp van woensdagavond.

Op de Amerikaanse regering is kritiek geleverd omdat die bedreiging alleen is doorgegeven aan verschillende Amerikaanse ambassades, aan de Amerikaanse luchtverkeersdienst en aan de luchtvaartmaatschappij. PanAm heeft er zijn passagiers nooit van op de hoogte gebracht. PanAm-Pam Hanlon zei dat het bedrijf was ingelicht door de Amerikaanse luchtverkeersdienst. Ze citeerde het memo dat PanAm ontving: „De informatie in dit memo is uitsluitend bedoeld voor de Amerikaanse vliegtuigen en de veiligheidsdiensten op de vliegvelden en mag niet verder worden verspreid zonder de uitdrukkelijke toestemming van de directeur veiligheid van de luchtverkeersdienst".

De waarschuwing werd op 13 december op het mededelingenbord van de Amerikaanse ambassade in Moskou gehangen, en ook verschillende andere ambassades deden dat. Maar op Heathrow '.visten ze van niets. Luchthaven woordvoerder Frances Aldridge: „Ik kan verzekeren dat wij daar nooit van gehoord hebben. We waren beslist niet op de hoogte van enige bedreiging".

„Publiek inlichten'

De Amerikaanse regering heeft intussen besloten haar beleid aangaande dreigementen te herzien, zo maakte woordvoerder Marlin Fitzwater van het Witte Huis bekend. Hij erkende dat „het publiek van dergelijke bedreigingen op de hoogte dient te zijn". De nieuw gekozen president, George Bush, heeft gezegd dat, als er „hard bewijs" is dat een bepaalde vlucht is bedreigd of dat de dreiging niet kan worden afgewend, het publiek op de hoogte moet worden gebracht. Maar Bush waarschuwde dat geen „onnodige aandacht gegeven moet worden aan wat terroristen onder de aandacht willen brengen".

De Amerikaanse ambassadeur bij de Verenigde Naties, Vemon Walters, meent dat het bekendmaken van bedreigingen tegen vliegtuigen een enorme verwarring zou kunnen veroorzaken in de luchtvaart en bovendien sommige luchtvaartmaatschappijen zou kunnen schaden, terwijl andere er voordeel van zouden kunnen hebben. Hij noemde dergelijke dreigementen een gevoelige zaak, en zei dat het moeilijk was om uit de duizenden bedreigingen die jaarlijks binnenkwamen de weinige echte van de valse te onderscheiden. In een interview zei Walters gisteravond dat hij, indien hij geweten zou hebben dat er een bedreiging was geuit tegen een PanAm-vlucht van Frankfort naar New York, waarschijnlijk toch die vlucht genomen zou hebben.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Hoe safe zijn Frankfort en Heathrow?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken