Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Debat over leeftijdsgrens luchtvaartvloot laait op

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Debat over leeftijdsgrens luchtvaartvloot laait op

Oude toestellen vertonen vaak scheurtjes

2 minuten leestijd

WASHINGTON - Het debat over de leeftijdsgrens voor burgerluchtvaartmachines is in de Verenigde Staten enkele dagen na het neerstorten van de Boeing 747 van PanAm in het Schotse plaatsje Lockerbie hevig opgelaaid.

Gekrakeel ontstond nadat maandag een Boeing 727 van Eastern Airlines een noodlanding moest maken in Charleston in de staat West-Virginia. De romp van het toestel scheurde tijdens de vlucht en een snelle luchtdrukvermindering in het passagiersgedeelte van het vliegtuig maakte een noodlanding onafwendbaar. In extreme gevallen, met name op grote hoogte, veroorzaakt een scheur in het vliegtuig een zodanig snelle luchtdrukvermindering dat de romp van het toestel uiteen kan spatten.

Barsten

Het dagblad Los Angeles Times publiceerde vorige week een indrukwekkende lijst van officiële rapporten die aangaven dat de Jumbo "Maid of the Seas", die vorige week in Lockerbie neerstortte, in zijn 18-jarig bestaan een groot aantal mechanische haperingen vertoond had.

De Boeing 727, die in Charleston een noodlanding moest maken, was ook een oud vliegtuig en had net zoals "The Maid of the Seas" problemen gehad met barsten en corrosie. Ook het ongeluk vorig jaar april met de Boeing 737 van de Hawaïaanse luchtvaartmaatschappij Aloha, waarbij het bovenste deel van de romp werd weggeblazen, werd geweten aan metaalmoeheid van het negentien jaar oude toestel.

Ofschoon de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA al jaren richtlijnen uitgeeft en van de luchtvaartmaatschappijen eist dat zij hun toestellen goed onderhouden, is de situatie er niet beter op geworden. In oktober kwam een serie barsten bij een andere Boeing 737 aan het licht, toen het toestel voor een nieuw laagje verf naar de hangar moest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Debat over leeftijdsgrens luchtvaartvloot laait op

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 1988

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken