Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het maatwerk van de Succes-agenda

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Het maatwerk van de Succes-agenda

Het gros begint de week op maandag. Wij volgen het patroon dat in de markt ligt

5 minuten leestijd

De agenda met de uitstraling is er niet alleen voor de afspraken van de snelle zakenman of de huisbezoeken van de ijverige ouderling. Sociale klassen worden in Rijswijk doorbroken met een produkt dat toch verre van standaard is: de Succes-agenda. Want de moeder van het grote gezin moet toch ook bijhouden wanneer de kinderen naar zwemexamen of orgelles moeten?

Ook bij Succes is het niet meer zoals vroeger. Tijden veranderen. Marjon Velthuis, hoofd marketing, spreekt zelfs van een volledig ander bedrijf. „Nu de bezetting groter geworden is en de know how op een aantal punten verbeterd is, gebeuren er hier in een snel tempo veel nieuwe dingen".
Een van die nieuwe dingen zijn de displaymogelijkheden, waardoor de presentatie in de boekhandel met ingang van volgende maand sterk zal verbeteren. „Dat was altijd een probleem voor ons: Omdat met name de portefeuilles vrij duur zijn, werden ze vaak niet gepresenteerd met het oog op diefstal in de winkels. Voor de detailhandel is dat op dit ogenblik heel erg. Daarom zijn we blij dat de agenda nu in een gesloten vitrine getoond kan worden".

Ingenieuze ouweheer

Die veranderingen zijn een gevolg van de loskoppeling van de Nederlandse boekenclub- Vijfjaar geleden kwam aan dit huwelijk, dat gesloten werd door „de ouweheer Schreuder, een vrij ingenieuze meneer", een einde. BusinessmanagerT. G. M. Geutjes: „Schreuder heeft de agenda bedacht. Later is hij op het idee van de boekenclub gekomen, de eerste in Nederland". Het managementteam is inmiddels verjongd en dit begint zijn vruchten af te werpen in de vorm van een hoog tempo van ontwikkelingen ten aanzien van nieuwe produkten en produktverbeteringen.
Het nieuwe team constateerde een jaar of twee, drie geleden dat de agendamarkt, met name die van het losbladige systeem, een zeer aantrekkelijke groeimarkt is, „waarbinnen Succes zeker een rol kan spelen".
Succes moet nu zijn levensvatbaarheid als zelfstandige organisatie gaan bewijzen. „Dat kan", zegt Geutjes, „door een correcte positionering te kiezen, dat wil zeggen, een produkt aan te bieden dat de doelgroep aanspreekt".

Maatwerk

Wat is het typerende van de Succes-agenda?

„Het losbladige karakter".
Is dat het enige?
„Nee, maar u vroeg het typerende. Het is wel het meest kenmerkende. Dit systeem heeft een aantal voordelen. Je kunt bij voorbeeld kiezen uit diverse portefeuilles (omslagen) waarbij de leren portefeuilles jarenlang gebruikt kunnen worden.

Hèt grote voordeel is echter dat je een agenda kunt samenstellen volledig naar eigen behoefte. We hebben 41 verschillende agenda's over vier taalgebieden. Als u behoefte hebt aan weekoverzichten : kies voor zeven dagen per twee pagina's, wilt u veel noteren: kies voor een dag per pagina, waarbij de dikte beperkt gehouden kan worden door per kwartaal in te voegen. De consument kan.het produkt zelf invullen. Succes is een agenda op maat, gemaakt door jezelf".

Breuk

De relatie tussen deagenda en haar gebruiker is te vergelijken met die tussen de coureur en zijn auto. De sterke band zorgt ervoor dat elke wijziging de nodige correspondentie met zich meebrengt. Geutjes: „De gebruikers denken In zo'n sterke mate mee dat wij een steeds beter produkt kunnen leveren. Een voorbeeld? Door de waterstanden en de zonsopgang bij een agenda die twee pagina's per zeven dagen geeft rechtsonder af te drukken valt de breuk in de week tussen donderdag en vrijdag. Dat bleek onjuist. Die breuk ligt tussen woensdag en donderdag. Mensen noteerden afspraken verkeerd. Dit is inmiddels gecorrigeerd".
U zou ook met de zondag kunnen beginnen. Zo vangt u twee vliegen in één klap. „Het is moeilijk om een agenda vanuit een levensbeschouwelijk oogpunt te produceren, zeker als je er een wilt die in brede lagen van de bevolking aanslaat. U moet u goed realiseren dat het gros van de agenda's op maandag begint. Dat is de normale agenda-attitude. Succes volgt dit patroon".
Krijgt u hier wel eens commentaar op?
 „Het gros van de mensen wil dat de agenda op maandag begint. Dat is logisch, want de kinderen leren op school al dat de week op maandag begint".

Agenda voor RD-lezers

Ook als commercieel bedrijf kunt u er niet onder uit de agenda een eigen gezicht te geven, bij voorbeeld in de spreuken die onder aan elke pagina staan afgedrukt.
 „We letten er wel op dat de spreuken voor niemand kwetsend zijn. Elke aardige spreuk komt in aanmerking, zowel die van Godfried Bomans als die uit het boek Prediker. De levensvatbaarheid van een agenda is gerelateerd aan de oplage. Wanneer uw directeur er voor zijn lezers een aantal duizenden afneemt, dan willen wij die graag produceren".
Een sympathiek voorstel, al is het jammer dat het christelijke volksdeel steeds meer aparte voorzieningen nodig heeft.
 „Toch mooi dat dat mogelijk is".
Vroeger was het niet nodig.
„Maar in China kan het niet".

Statussymbool

De Succes-agenda kan volgens Geutjes onder vrijwel alle lagen van de bevolking aangetroffen worden, al lopen voor het gros de mannen ermee. Hèt kernwoord voor de gebruiker is de agenderingsbehoefte. „Niet alleen de zakenman met veel afspraken, maar ook de huisvrouw met veel kinderen".

 

Zeg ik te veel als ik de Succesagenda ook een statussymbool noem ?

 „Het produkt heeft natuurlijk een bepaalde uitstraling. Ik zou liever willen spreken van een uitstraling van betrouwbaarheid dan van statussymbool". 

Naar de consument toe lijkt het een statussymbool te zijn. Wil je meetellen, moetje een Succesagenda hebben, op Nikes lopen en een Lacoste shirt dragen.

 „Was dat maar waar! Dan zou het ons nog beter gaan. Niet iedereen heeft Succes. Helaas. Wat Succes onderscheidt van andere agenda's is de doordachtheid van ons produkt: de volledigheid, de extra informatie, de schrijfeigenschappen, de mensen waarderen dat".

Helaas

„Niet iedereen heeft Succes. Helaas", zegt Geutjes.

„Diefstal van dure agenda's. Helaas", zegt Marjon.

„Weinig vrijheid in China. Helaas", vinden wij allen.

„Kinderen leren dat de week op maandag begint. Helaas", denk ik.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Het maatwerk van de Succes-agenda

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken