Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Groen kenteken geeft problemen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Groen kenteken geeft problemen

5 minuten leestijd

Het wil mij voorkomen dat niet iedereen graag belasting betaalt. Integendeel, de meeste mensen hebben er zelfs een uitgesproken hekel aan. Veel liever zou men zelf het geld wat anders voor de belasting wordt gebruikt naar eigen keuze willen besteden. Ondanks deze weerstand tegen het belasting betalen voldoen de meeste mensen toch, al mopperend, trouw hun aanslag.

Een andere categorie mensen probeert echter op allerlei manieren belastingbetaling te ontwijken. Weer anderen proberen de belasting te ontduiken.
Een van de simpelste manieren om belasting te ontduiken is het niet betalen van motorrijtuigen-belasting. Iedereen die een auto heeft is verplicht daarvan aangifte te doen en de verschuldigde belasting te voldoen. Maar de belastingdienst stuurt niet elk jaar een brief waarin wordt gevraagd of iemand inderdaad een auto heeft waarna de aanslag wordt opgelegd. Nee, men moet zelf aangifte doen. En de verleiding is dan groot om dat een keer te 'vergeten'.
De belastingdienst weet dat ook wel en men heeft dus besloten om vrij intensief te controleren. Dagelijks zijn verschillende belastingambtenaren onderweg en fotograferen ze iedere auto die ze tegenkomen. En als ze iemand betrappen die rond rijdt zonder dat de belasting is betaald, kan er een forse aanslag tegemoet worden gezien.Men rekent in het algemeen een jaar terug en verdubbelt dan de aanslag. Dat zo'n aanslag behoorlijk kan oplopen bleek het bedrijf Trailer Service International (TSI) toen er een aanslag van bijna 8000 gulden in de bus gleed. Wat was er aan de hand?

Extra service

Het bedrijf had zich gespecialiseerd in het repareren van vrachtwagens. En als extra service werden kapotte vrachtwagens of opleggers vanuit elk punt in Europa opgehaald. Daartoe stond er op het bedrijf altijd een trekker om opleggers overal vandaan te halen. Deze trekker werd uiteraard niet elke dag gebruikt en de directie van het bedrijf besloot om van een "belastingfoefje''' gebruik te maken. Voor de trekker werd een zogenaamd handelaarskenteken aangevraagd.
Dit handelaarskenteken is vooral bedoeldatoor garages die tientallen auto's in voorraad hebben. Zouden ze voor al die auto's belasting moeten betalen dan geeft dat niet alleen veel rompslomp, het zou ook leiden tot onaanvaardbaar hoge kosten. Immers, het kan,best zo zijn dat een auto maandenlang in de showroom staat terwijl er alleen af en toe een proefritje mee wordt gemaakt.
Op een goede dag kwam er bij TSI een aanvraag om hulp binnen. Ergens stond een oplegger die kapot was. Een van de directeuren, happig op de reparatieopdracht, springt in de trekker en scheurt naar. de oplegger. Onderweg wordt hij door de belastingdienst "geknipt" en een poosje daarna wordt de aanslag van bijna 8000 gulden ontvangen. Want wat bleek, de chauffeur 'had verzuimd het handelaarskenteken op de auto te bevestigen (het gaat dan om een groene kentekenplaat).
Dat niet iedereen graag belasting wil betalen bleek op dat moment wel: het bedrijf dat de aanslag ontving, betaalde deze, maar sommeerde meteen de directeur welke op het bewuste tijdstip de trekker had gereden, het bedrag aan belastingen terug te betalen aan het bedrijf. Bedoelde directeur, de heer Geul, ook al iemand die nauwelijks genegen was belasting te betalen, voelde daar niet zoveel voor. En uiteindelijk werd de rechtbank ingeschakeld. waarvoor geen belasting was betaald. Daar moest het bedrijf zelf maar voor zorgen. Onzin, zo zei het bedrijf. Geul had, voordat hij weg reed, maar moeten kijken of het handelaarskenteken wel aan de trekker was bevestigd. Dat was vooraf ook nog aan alle werknemers bekendgemaakt via het prikbord. Door zo maar weg te rijden had Geul een onrechtmatige daad tegenover het bedrijf gepleegd. dan nog werd er een strafbaar feit gepleegd: „Het betrof hier, naar tussen partijen vaststaat, een rit ten behoeve van het bedrijf, namelijk om met die trekker een oplegger ter reparatie op te halen. Geul mocht er redelijkerwijs van uitgaan dat TSI 'in de praktijk liever het risico van een aanslag motorrijtuigenbelasting nam dan een opdracht, in casu tot reparatie van die oplegger, te missen. En ook al zou het handelaarskenteken zijn aangebracht, dan nog geldt de belastingvrijstelling niet".

Te gortig

De rechtbank veroordeelde de heer Geul tot het betalen van de hele aanslag aan zijn werkgever. Dat was de heer Geul toch een beetje te gortig en hij tekende hoger beroep aan bij het Gerechtshof te Den Bosch. Daar betoogde hij dat hij als werknemer en mede-directeur alleen maar opdracht had gekregen om zo snel mogelijk een kapotte oplegger op te halen. Hij was zich in het geheel niet bewust geweest van het feit dat hij reed in een trekker waarvoor geen belasting was betaald. Daar moest het bedrijf zelf maar voor zorgen. Onzin, zo zei het bedrijf.
Geul had, voordat hij weg reed, maar moeten kijken of het handelaarskenteken wel aan de trekker was bevestigd. Dat was vooraf ook nog aan alle werknemers bekendgemaakt via het prikbord. Door zo maar weg te rijden had Geul een onrechtmatige daad tegenover het bedrijf gepleegd.
Het Gerechtshof prikte hier vrij snel doorheen. Dit rechterlijk college had zeer wel in de gaten dat het handelaarskenteken alleen maar was aangevraagd om de belasting ,te ontduiken. Want, zo stelde het Gerechtshof, ai had Geul het handelaarskenteken, het groene nummerbord, op de auto bevestigd, dan nog werd er een strafbaar feit gepleegd: „Het betrof hier, naar tussen partijen vaststaat, een rit ten behoeve van het bedrijf, namelijk om met die trekker een oplegger ter reparatie op te halen. Geul mocht er redelijkerwijs van uitgaan dat TSI 'in de praktijk liever het risico van een aanslag motorrijtuigenbelasting nam dan een opdracht, in casu tot reparatie van die oplegger, te missen. En ook al zou het handelaarskenteken zijn aangebracht, dan nog geldt de belastingvrijstelling niet".
Voor dit soort bedrijfsauto's dient normaal belasting te worden betaald. Doet een bedrijf dat niet, dan zal dat bedrijf ook zelf de schade moeten dragen. De schade mag dan niet worden afgewenteld op een werknemer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Groen kenteken geeft problemen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken