Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Duiven gaan wedijveren met vliegtuigen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Duiven gaan wedijveren met vliegtuigen

2 minuten leestijd

SCHIPHOL - Als het gaat zoals van de hedendaagse luchtvaart verwacht mag worden, staat de winnaar van een luchtralley van Londen naar Amsterdam op 21 september al vast. Toch is er een kans dat de Boeing 737 van Transavia, de maatschappij die de ralley organiseert, er langer over zal doen om de thuisbasis Schiphol te bereiken dan een aantal Nederlandse duiven.

De Boeing 737 zal het op een normale lijnvlucht van LondenGatwick naar Schiphol moeten opnemen tegen twee historische vliegtuigen en tegen driehonderd duiven van Amsterdamse duivenhouders, aldus de Transaviawoordvoerder die dit gisteren bekendmaakte. De oude vliegtuigen zijn een Dakota van de Dutch Dakota Association en een Boeing-Spearman uit 1942, afkomstig uit België.

De duiven zullen worden gelost in het hart van Londen. Vandaar gullen de passagiers van het straalvliegtuig en de historische vliegtuigen eerst de Londense luchthaven Gatwick moeten zien te bereiken alvorens ze aan hun oversteek door de lucht naar Nederland kunnen beginnen. „Wanneer ze geen last hebben van tegenwind, kunnen duiven snelheden tot 120 kilometer per uur halen. Daarmee zouden de vogels in ruim drie uur de afstand van 380 kilometer (hemelsbreed gemeten) tussen het centrum van Londen en Amsterdam af kunnen leggen", aldus de Transavia-woordvoerder.

Los van de uitkomst van de ralley, is deze voor de Nederlandse duivensport volgens de Transaviawoordvoerder een unieke mogelijkheid om te zien hoe de vogels reageren op het vervoer per vliegtuig naar hun losplaats, in plaats van per vrachtauto. De Britse autoriteiten hebben speciale toestemming moeten geven voor deze tijdelijke import van Nederlandse duiven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Duiven gaan wedijveren met vliegtuigen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken