Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nedlloyd bestelt in Japan vijf schepen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nedlloyd bestelt in Japan vijf schepen

Van der Giessen ontbeert steun overheid

3 minuten leestijd

ROTTERDAM - Het Rotterdamse concern Nedlloyd heeft een order voor de bouw van vijf containerschepen gegund aan de Japanse werven Mitsubishi Heavy Industries (MHI) en Mikawajima Heavy lndustries (MHI) en Ishikawajima Heavy lndustries (IHI). Zij vormen het grootste scheepsbouwconsortium ter wereld. Nedlloyd heeft dit gisteren bekendgemaakt.

Naar deze order, waarmee een bedrag van naar schatting 500 miljoen gulden is gemoeid, hebben tien werven in Europa en het Verre Oosten meegedongen. Onder de tien zat de Nederlandse werf Van der Giessen-de Noord, die hiervoor een consortium was aangegaan met twee West-Duitse werven en een Franse werf.
De directie van Van der Giessen-de Noord liet drie weken geleden weten dat de besprekingen tussen dit consortium en Nedlloyd in een vroegtijdig stadium waren afgebroken toen bleek dat de werven niet konden rekenen op financiële steun van hun overheden.
De vijf schepen worden gebouwd naar een eigen „revolutionair" ontwerp van Nedlloyd. De toegepaste technieken maken het mogelijk dat er veiliger en efficiënter kan worden gewerkt, aldus het concern. De schepen hebben elk een capaciteit van 3000 containers.
De oplevering is voorzien m de periode vanaf 1991 tot het begin van 1992. Nedlloyd wil uit concurrentie-overwegingen niet bekendmaken op welke routes de schepen zullen worden ingezet.

Opties

Nedlloyd heeft aan de werven opties gevraagd voor de bouw van nog eens twee series van vijf containerschepen. Het concern heeft nog niet besloten of deze schepen ook daadwerkelijk besteld zullen worden. Volgens een woordvoerder kunnen in principe alle belangstellende werven naar deze mogelijke order meedingen.
De nieuwbouwplannen van Nedlloyd passen in de koers die het concern voor de jaren negentig heeft uitgezet.
Hierin staat onder andere verdere uitbreiding van de activiteiten in de containerlogistiek op wereldschaal, gebaseerd op eigen scheepvaartverbindingen, centraal.
De Nedlloyd-vloot bestaat nu nog uit 28 containerschepen, waarvan 16 in eigendom. De overige zijn ingehuurd. Het concern opereert op dit moment op 34 afzonderlijke lijndiensten, deels zelfstandig en deels via samenwerkingsverbanden, waarmee 198 havens worden aangelopen in 123 landen. • In de containerlijnvaart maakt Nedlloyd een periode van aanzienlijke groei door, met een gemiddeld jaarlijks groeipercentage van 20 procent. Volgens eigen opgave is het aantal door Nedlloyd vervoerde beladen containers in de laatste vier jaar verdubbeld, tot 470.000 containers in 1988. Voor 1989 wordt een groei verwacht naar 550.000 containers.
Nedlloyd is ook bezig met het uitbreiden van het bestand aan eigen nes gevraagd voor de bouw van nog containers (rond de 140 000 containers). Voor dit jaar heeft het concern 17.000 nieuwe containers besteld, voornamelijk in Zuid-Korea

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Nedlloyd bestelt in Japan vijf schepen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken