Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Binnenkort versnellingsbak met dubbele koppeling bij Porsche

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Binnenkort versnellingsbak met dubbele koppeling bij Porsche

2 minuten leestijd

Porsche brengt binnenkort een versnellingsbak met dubbele koppeling uit. Deze nieuwe versnellingsbak combineert de voordelen van de handgeschakelde en van de automatische versnellingsbak met elkaar, zonder de bijkomende nadelen zoals hoger verbruik of vermogensverlies.

De dubbelkoppelende versnellingsbak maakt het mogelijk te schakelen zonder gas weg te nemen. Hiertoe hoeft de bestuurder slechts een elektrische schakelhandel uit te trekken of in te drukken. De koppeling wordt daarbij niet bediend. Alleen bij het wegrijden vanuit stilstand moet de koppeling worden ingedrukt. Het voordeel van de dubbelkoppelende versnellingsbak is dat de bestuurder minder wordt afgeleid en de acceleratie sneller verloopt.

De dubbelkoppelende versnellingsbak beschikt over dezelfde set tandwielen als een normale versnellingsbak. Het verschil is dat er twee koppelingen zijn en twee "ingaande" assen. Voor iedere koppeling is er namelijk een ingaande as. De tandwielen voor de eerste, derde en vijfde versnelling bevinden zich op de ene as, die door koppeling 1 wordt bediend. De tweede en vierde versnelling bevinden zich op de andere as, die door koppeling 2 wordt bediend.

Het voordeel van deze constructie is dat er gelijktijdig twee versnellingen voorgesynchroniseerd kunnen zijn, waarbij het schakelen van de ene naar de andere versnelling door het gelijktijdig openen en sluiten van de andere koppeling geschiedt. Het zelf bedienen van het koppelingspedaal is daardoor overbodig geworden, terwijl het schakelen ook veel sneller en vloeiender verloopt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Binnenkort versnellingsbak met dubbele koppeling bij Porsche

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken