Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zuiver bankieren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zuiver bankieren

3 minuten leestijd

De vraag of het geoorloofd was om rente te vragen voor uitgeleend geld heeft in oude tijden velen in de christelijke kerk bezig gehouden. Luther en de Middeleeuwse RK-Kerk hadden er grote bezwaren tegen, Calvijn oordeelde daar gemakkelijker over. In de islamitische wereld is het probleem van de rente nog steeds actueel.

De laatste jaren is in ons land, met name van progressieve zijde, opnieuw de vraag opgeworpen naar de ethiek van de geldbelegging. Daarbij ging het vooral over beleggingen in Zuid-Afrika. Ten behoeve van een zuiver geweten moest men zich daar verre van houden en eigenlijk ook geen aandelen willen bezitten van bedrijven die vestigingen in Zuid-Afrika hadden of met dat land zaken deden. Daarentegen werd aanbevolen om z'n geld zodanig te beleggen dat het ten goede zou komen aan (progressieve) ontwikkelingslanden.

Zo werd vanuit kerkelijke kring de oecumenische ontwikkelingscoöperatie EDCS opgericht. Daarnaast was er de uit de socialistische vakbeweging afkomstige Algemene Spaarbank voor Nederland en de aan de antroposofische beweging gelieerde Triodosbank. Zij hielden zich bezig met 'zuiver bankieren', althans dat pretendeerden ze. Het ging hun niet primair om het behalen van de hoogste rendementen. Onder de paraplu van de interkerkelijke adventsactie Solidaridad zal de komende maanden getracht worden de belangstelling voor deze beleggingsvariant te vergroten.
Strikt genomen gaat het hier om twee vragen. Welke ethische maatstaven leggen we aan als het gaat om onze spaargelden en andere beleggingen? En vervolgens de vraag of men binnen de grenzen van de ethisch aanvaardbare beleggingsmogelijkheden zal streven naar een zo hoog mogelijk rendement of dat men bereid is ter wille van een bepaalde ideale doelstelling met een lagere rente of een lager dividend genoegen te nemen. 
Uiteraard heeft iemand die een kleiner of, groter vermogen belegd heeft in spaartegoeden, obligaties of aandelen, een zekere verantwoordelijkheid voor hetgeen er met zijn geld gedaan wordt. Maar tegelijkertijd geldt dat die verantwoordelijkheid beperkt is. Wat er uiteindelijk met dat spaargeld gedaan wordt is immers heel moeilijk na te gaan, evenmin als te achterhalen is wat de staat nu precies met mijn belastinggeld doet.
Maar er zijn natuurlijk grenzen. Men mag zijn geld niet beschikbaar stellen voor projecten waarvan duidelijk is dat zij ethisch niet door de beugel kunnen, ook al levert dat nog zoveel rendement op. Daarbij is het niet waarschijnlijk dat onze ethische normen vaak samenvallen met die van Solidaridad en zijn achterban. Zo zullen wij over beleggingen in Zuid-Afrika niet zo'n drama maken als daar gebeurt.
Het uitlenen van geld tegen een lagere rente dan men elders (met een gerust hart) zou kunnen krijgen, is in feite een vorm van schenking. Om fiscale of andere redenen kan het de voorkeur verdienen om deze weg te,kiezen. Daarbij heeft men veelal ook het voordeel dat men er tamelijk zeker van kan zijn dat het beschikbaar gestelde geld besteed wordt voor aanvaardbare of zelfs prijzenswaardige activiteiten.
Ook hier moet echter opgemerkt worden dat allerlei door de achterban van Solidaridad aangewezen projecten die wel een laag financieel rendement, maar een hoog sociaal rendement zouden hebben, lang niet altijd ons enthousiasme of zelfs onze instemming kunnen opwekken. Maar wie het niet nodig heeft om zoveel mogelijk winst te maken op zijn geld, kan altijd wel andere beleggingsvormen vinden waarmee hij een 'goed doel' dient.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Zuiver bankieren

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken