Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Buitenlandse invloed in luchtvaart minder

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Buitenlandse invloed in luchtvaart minder"

Nationale veiligheid VS in gevaar

2 minuten leestijd

WASHINGTON - De overneming van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen door buitenlandse maatschappijen en beleggers kan de veiligheid van passagiers en de nationale veiligheid van de Verenigde Staten in gevaar brengen. Het vormt verder een potentiële bedreiging voor de concurrerentiepositie van de Amerikaanse luchtvaart.









Dat heeft gisteren de voorzitter van de subcommissie voor luchtvaart en transport van het Huis van Afgevaardigden, Congreslid Oberstar, verklaard tijdens een hoorzitting over "leveraged buy-outs" in de Amerikaanse luchtvaart.

Oberstar prees de maatregel die de Amerikaanse minister van transport, Sam Skinner, de vorige week heeft afgekondigd om het belang dat de KLM via het consortium Wings in Northwest Airlines (NWA) heeft tot 25 procent te beperken. Andere leden van de subcommissie sloten zich bij de woorden van de voorzitter aan.

Congreslid Bob Carr deed een beroep op minister Skinner de beginselen die hij inzake NWA hanteert tot vast beleid te maken en consequent toe te passen op buitenlandse aankopen in de toekomst en met terugwerkende kracht op overnemingen in het verleden.

Schulden

Vliegtuigen voor de Amerikaanse burgerluchtvaart kunnen in tijd van oorlog door het ministerie van defeningezet. Buitenlandse eigenaren van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen kunnen de bereidheid van de Amerikaanse luchtvaart om ingezet te wordenen tijden van nood negatief beïnvloeden, zo vrezen Oberstar en andere leden van de commissie.

De koper van een luchtvaartmaatschappij moet zich vaak zwaar in de schulden steken om zijn aankoop te financieren. Dat kan tot een tekort aan liquide ipiddelen leiden. Als de luchtvaartmaatschappijen krap bij kas komen te zitten kan dat tot onverantwoorde bezuinigingen op het gebied van veiligheid, inspectie, reparaties en de aankoop van nieuwe vliegtuigen leiden, zo vrezen de leden van de subcommissie.

Het Huis van Afgevaardigden heeft een aantal wetten in behandeling die de minister van transport de bevoegdheid geven de overneming van Ame rikaanse luchtvaartmaatschappijen door binnen- en buitenlanders te verbieden als de koper onvoldoende garantie biedt voor de veiligheid van de luchtvaartmaatschappij.


Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 oktober 1989

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

„Buitenlandse invloed in luchtvaart minder

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 oktober 1989

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken