Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VS motiveren besluit om KLM in te perken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

VS motiveren besluit om KLM in te perken

„Manipulatie van markten voorkomen"

2 minuten leestijd

WASHINGTON — De Amerikaanse minister van transport, Samuel Skinner, heeft gisteren in Washington in hoorzittingen van de subcommissies voor luchtvaartzaken van de Senaat en het Huis van Afgevaardigden zijn besluit toegelicht om het aandeel van de KLM in Northwest Airlines tot 25 procent te beperken.

Skinner noemde de veiligheid van de luchtvaart en overwegingen van concurrentie als de belangrijkste beweegredenen voor zijn ingreep.

Als gevolg van de transactie zal volgens de minister de schuld van Northwest verviervoudigd worden. Dat roept vragen op: „De druk om hoofdsom en rente te betalen zou een bedreiging kunnen vormen voor de maatschappij om aan andere verplichtingen te voldoen, zoals het aanschaffen van nieuwe vliegtuigen, reparaties, onderhoud, veiligheid, training van de bemanning en andere uitgaven die met veiligheid te maken hebben".

Zowel in de Senaat als in het Huis van Afgevaardigden werd minister Skinner algemeen geprezen om zijn ingreep in de verkoop van Northwest Airlines, waarin de KLM een hoofdrol speelt. Voorzitter Oberstar van de subcommissie voor luchtvaartzaken .van het Huis van Afgevaardigden sprak over een moedig besluit met verstrekkende betekenis.

Minister Skinner zei in de Senaatscommissie dat de KLM volgens de deal op de hoogte zou komen van en directe invloed zou krijgen op de besluitvorming van Northwest wanneer vertegenwoordigers van de KLM zowel in de raad van bestuur van Northwest als in de raad van bestuur van de KLM deel zouden nemen aan besluitvorming. Dat zou volgens de hem de concurrerende positie van Northwest nadelig kunnen beïnvloeden omdat beide luchtvaartmaatschappijen op de transatlantische route met elkaar concurreren.

Bevoegdheden

Zowel in het Huis van Afgevaardigden als in de Senaat zijn wetsontwerpen ingediend die de minister van vervoer ruimere wettelijke bevoegdheden zouden geven om in te grijpen bij de aankoop van Amerikaanse maatschappijen door buitenlandse ondernemingen. „Ik wil niet ontwaken als alle Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen overgenomen zijn, als buitenlandse- belangen onze markt manipuleren en als onze luchtvaartmaatschappijen uitgesloten worden van gelijksoortige markten in Europa en elders", al.dus de voorzitter van de subcoipmissie van de Senaat, senator Wendell Ford.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

VS motiveren besluit om KLM in te perken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken