Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Mavo leidt eigenlijk op tot niets

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Mavo leidt eigenlijk op tot niets

Plancius groeit, terwijl veel lbo-scholen leerlingenaantallen zien dalen

4 minuten leestijd

ROTTERDAM - Het kan raar gaan. Op een symposium gistermiddag in Rotterdam was iedereen het er over eens: het lager beroepsonderwijs (lbo) moet in de aanval tegen de ernstige terugloop van het leerlingenaantal. Enkele uren daarvoor meldde dè Planciusscholengemeenschap voor reformatorisch lbo in de Maasstad haar 1400 leerlingen nu eindelijk te kunnen herbergen. Ziet de gereformeerde gezindte het lbo niet als restonderwijs?

Het lbo heeft de wind tegen, dat is geen nieuws. Het aantal leerlingen slinkt, het bedrijfsleven klaagt over de te geringe beroepsvoorbereiding die kinderen krijgen, het lbo wordt als kneusje gezien en krijgt daardoor meestal met de moeilijkste groep leerlingen te maken.

Over de oorzaken van de malaise is vrijwel iedereen het eens. Twee oorzaken stipte P. van de Breevaart, secretaris van het Plancius-bestuur, gisteren aan op een zeer mager bezochte presentatie ter gelegenheid van de officiële opening van de Rotterdamse scholengemeenschap. „Het lbo is te algemeen geworden. De nadruk ligt te veel op de algemene vorming van de leerling". Volgens Van de Breevaart, en vele anderen, is dit een verkeerde ontwikkeling.

Bij ouders is er over het algemeen een lage waardering van het lbo. Zoonlief moet naar havo of mavo, lbo is niet in 't zicht. „Maar mavo leidt eigenlijk op tot niets", aldus Van de Breevaart. „Aan een mavo-diploma op zich heb je niks. Het lbo combineert theorie met praktijk. Na het lbo is er werk en zijn er mogelijkheden tot verder leren". Plancius-directeur P. van Hartingsveldt liet de cijfers spreken. „Van onze afgestudeerden ' vindt 99 procent direct een plaats in het bedrijfsleven of bij vervolgopleidingen".

Vacatures

De pogingen die vanuit het ministerie van onderwijs worden ondernomen om het lbo weer massaal te bevolken noemt Van de Breevaart onvoldoende. „Staatssecretaris Ginjaar-Maas is veel te laat en met te weinig overtuigingskracht gestart met een campagne".

Het lbo moet af van het imago van restonderwijs. Ook een deel van de reformatorische gezindte kijkt nog wel eens door die bril naar het lbo, bekende Van de Breevaart desgevraagd. Toch groeide Plancius van 250 leerlingen bij de start in 1984 tot bijna 1400 nu. Die groei staat haaks op de ontwikkelingen in het landelijke Ibo-onderwijsveld. Van de Breevaart: „De gereformeerde gezindte verschilt in sociologisch opzicht van die in 't algemeen. Het gros van de leerlingen kan na de basisschool niet doorstromen naar avo/vwo. Verder is er bij ons het traditioneel besef dat kinderen uit bepaalde miliétrs dezelfde gang moeten maken als hun ouders in'het verleden hebben gedaan. Dus sturen ze hun kinderen naar het lbo".

Volgende week vrijdag zal kamervoorzitter Deetman de nieuwe en verbouwde schoolgebouwen in de nabijheid van het Rotterdamse Zuidplein officieel openen. De school k£nt de ondeïwijstypen Ihno, Ito, ihno, ito en leao met daarbinnen een keur aan afdelingen. De personeelsledëii moeten behoren tot een van de vijf kerkgenootschappen waaruit het bestuur is samengesteld. & bepaalde vakgebieden (huishoudkunde en wis- en natuurkunde) stelt deze voorwaarde de schooldirectie voor een probleem. „We hebben een aantal lelijke vacatures", zegt directeur Van Hartingsveldt. „Maar er wordt geen water bij de wijn gedaan. Om de nood te lenigen staan er bij alle leerkrachten twee uur onbetaalde invallessen op het rooster".

Zweten

Elders in "Rotterdam Onderwijsstad!" sprak men gisteren ook over het beroepsonderwijs. Een promotiecampagne van het Contactcentrum Oniderwijs-Arbeid (COA-Rijndelta) wil door een meer 'marktgerichte' benadering en imagoverbetering de positie van het lbo in de toekomst versterken.

Luid klonk de roep om van het lbo weer „een echte beroepsopleiding" te maken. Schooldecaan drs. J. W. Nohl pleitte voor algemeen vormende vakken in de onderbouw en beroepsgerichte vakken in de bovenbouw. „Het lbo moet niet gaan concurreren met het mavo. Je kunt bier niet met limonade mengen".

Staatssecretaris Ginjaar-Maas was er ook. Zij vindt dat de verworvenheden van het lbo niet ver, loren mogen gaan. „Ze moeten worden ingebracht in de basisvorming. Het lbo heeft een grote erva, ring op het gebied van het begeleiden van leerlingen en het aanpassen van het onderwijs aan de meer praktisch ingestelde kinderen". Met het oog op „de vernieuwing van de inhoud van de op het beroep gerichte vakken" is betrokkenheid van het, bedrijfsleven bij het lbo uiterst belangrijk.

Leerlingen moeten ook worden aangesproken op een stuk eigen verantwoordelijkheid, aldus Nohl. „Leer ze een stukje zelfstandigheid en doorzettingsvermogen. Het is nog altijd zo dat verder komen in de maatschappij bestaat uit 80 procent zweten en 20 procent weten".


Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

„Mavo leidt eigenlijk op tot niets

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken