Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Instemming Jaguar verrast auto-industrie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Instemming Jaguar verrast auto-industrie

Concern zou meer gediend zijn van avances GM

3 minuten leestijd

LONDEN — Jaguar-topman Sir John Egan noemt het bod van Ford op zijn onderneming „zeer aantrekkelijk". Ford heeft de garantie gegeven dat Jaguar als een onafhankelijke onderneming met een eigen directie en eigen financiële middelen kan doordraaien, aldus Egan. De raad van bestuur van Jaguar ging gisteren akkoord met een bod van Ford ten bedrage van circa 1,6 miljard pond sterling (5,2 miljard gulden).

Het Amerikaanse autoconcern GM heeft laten weten af te zien van pogingen om Jaguar in te lijven. In kringen van de auto-industrie kwam de mededeling van Jaguar om in zee te gaan met Ford nogal als een verrassing omdat de Britse autoproducent meer gediend zou zijn van de avances van GM.

Volgens GM heeft een uitgebreid onderzoek aan het licht gebracht dat de koers van de aandelen van Jaguar de waarde van het concern niet rechtvaardigen en dat de prijs die Ford betaalt veel te hoog is. In elk geval zakte de koers van de aandelen GM aan het begin van de handel op de effectenbeurs van New York met 12,5 dollarcent tot 47 dollar en die van de aandelen Ford met 37,5 dollarcent tot 44,625 dollar.

Gouden aandeel

Ford had al. een belang van 13,2 procent in de Britse autoproducent opgebouwd en heeft vorige week te kennen gegeven Jaguar voor 100 procent te willen overnemen. Hindernissen op Fords veroveringstocht waren de Britse overheid en General Motors, die al met Jaguar onderhandelde over nauwe samenwerking. Jaguar beschouwde Fords bod overigens als ongewenst.

Geheel als verrassing voor iedereen kondigde de Britse overheid afgelopen dinsdag aan dat zij geen gebruik zal maken van de rechten die verbonden zijn aan het in haar bezit zijnde 'gouden aandeel'. Op grond van dit aandeel heeft de regering het beslissingsrecht over de vraag of een bedrijf of persoon een belang van meer dan 15 procent in een onderneming -in dit geval Jaguar— mag opbouwen.

Garage

De geschiedenis van Jaguar begint in 1922 in een garage in Blackpool. Daar bouwde de destijds 29-jarige William Walmsley zijspannen voor motorfietsen. Walmsley ging samenwerken met de 20-jarige William Lyons en samen richtten zij met duizend pond geleend geld de "Swallow Sidecar Company" op. 
Ze zetten zich ook aan de ontwikkeling en de bouw van auto's en in 1927 kwamen ze op de markt met de "Austin Swallow", een tweepersoons auto.

Het verkoopsucces deed de twee verhuizen naar het industriële centrum in Coventry. In 1931 produceerden Walmsley en Lyons de eerste wagen van de geslaagde SS-serie, een auto „die maar 350 pond kostte maar er uitzag als een auto van duizend pond". De onderneming werd in 1935 omgezet in een vennootschap onder de naam "SS Jaguar". Aan het einde van de tweede wereldoorlog heette de onderneming alleen nog Jaguar, om elke toespeling op nazi-Duitsland te voorkomen.

De jaren vijftig waren een legendarische periode. De racewagens van Jaguar, met onder anderen Stirling Moss aan het stuur, behaalden de ene overwinning na de andere. In 1960 kocht Jaguar de Britse luxe-autoproducent Daimler.

In 1966 fuseerde Jaguar met British Motor Corporation (BMC), die auto's onder de merknamen MG, Austin en Morris produceerde. In hetzelfde jaar bracht het concern zijn beroemdste model uit, de "E-type". Destijds kostte die wagen 2000 pond. Op het ogenblik is dat model bij de liefhebbers zeer gewild.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 november 1989

Reformatorisch Dagblad | 29 Pagina's

Instemming Jaguar verrast auto-industrie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 november 1989

Reformatorisch Dagblad | 29 Pagina's

PDF Bekijken