Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PanAm gaat voorlopig niet met Fokker in zee

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

PanAm gaat voorlopig niet met Fokker in zee

Annulering tast orderpositie niet aan

2 minuten leestijd

AMSTERDAM - De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij PanAm gaat voorlopig niet met de Fokker 100 vliegen. Onderhandelingen over de lease van 27 F-100's door PanAm hebben tot nu toe niet tot resultaat geleid Atgeketst zijn de besprekingen op de financiële voorwaarden voor een overeenkomst. Dat heeft Fokker gisteren bekendgemaakt.

De onderhandelingen werden gevoerd tussen de Ierse leasemaatschappij GPA Fokker 100 (een gezamenlijke onderneming van de Ierse GPA en vliegtuigbouwer Fokker). Tot die constructie werd indertijd besloten Omdat Fokker tot 1994 was volgeboekt voor de F-100.

PanAm wilde de toestellen eind 1990-begin 1991 geleverd krijgen, onder andere voor binnenlandse vluchten in West-Duitsland van en naar Berlijn. 
Bedragen werden en zijn niet bekendgemaakt, maar volgens deskundigen zou de order ongeveer ƒ 1,5 miljard beslaan.

Achtergrond

Het —in ieder geval voorlopig— niet doorgaan van de bestelling van PanAm tast overigens de orderpositie van Fokker niet aan, want GPA Fokker 100 heeft honderd toestellen van het type F-100 besteld (53 vaste orders en 47 opties), zo liet Fokker verder weten. In totaal zijn er voor de F100 207 vaste bestellingen geplaatst en zijn er 175 opties genomen.

Pan Am zou de vierde grote Amerikaanse klant voor de Fokker 100 worden. US Air heeft er 20 besteld en op nog 20 een optie genomen. Braniff volgde met een order van twaalf stuks en zes opties, maar liet het later wegens financiële moeilijkheden afweten. In maart volgde American Airlines met een vaste bestelling van 75 stuks en een optie op nog 75 toestellen. voerder van Fokker een maandelijks te betalen leaseprijs, die de kosten niet zou dekken. GPA Fokker ging daar niet mee akkoord, ook al gezien tegen de achtergrond van het faillissement van Braniff en de verlieslatende situatie waarin PanAm verkeert.

Geruchten

Volgens de Fokker-woordvoerder hebben andere vliegtuigfabrikanten eveneens besloten niet aan PanAm te leveren. Er doen geruchten de ronde volgens welke een aantal concurrerende toestellen uit failliete boedels aan PanAm zijn aangeboden.

Voor Fokker zelf betekent het niet doorgaan van de order niet het verlies van miljarden aan opdrachten, want de kisten zouden worden geleverd door GPA Fokker 100. Fokker levert op grond van bestellingen aan de leasemaatschappij, maar die moet natuurlijk wel andere afnemers zien te vinden voor de vliegtuigen die naar PanAm zouden gaan. Fokker sluit niet helemaal uit dat de onderhandelingen met PanAm later, maar zeker niet op korte termijn, worden hervat.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 december 1989

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PanAm gaat voorlopig niet met Fokker in zee

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 december 1989

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken