Bekijk het origineel

Smit verwijt Spanje en Marokko nalatigheid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Smit verwijt Spanje en Marokko nalatigheid

Olieramp voor kust niet langer te voorkomen

3 minuten leestijd

RABAT/ROTTERDAM - Veertien vliegtuigen en zeven schepen zijn nog steeds bezig de reusachtige olievlek op de Atlantische Oceaan voor de kust van Marokko te bestrijden met chemicaliën. Als de weersvoorspellingen niet veranderen, zal de ruwe olie in de loop van de dag de Marokkaanse kust bedekken over een lengte van bijna 300 kilometer.

De olie is afkomstig uit de Iraanse de zee op te slepen, een lichte orkaan tanker Kharg 5, die al sinds 19 de cember na eeii explosie onbemand op zee drijft. Naar schatting heeft het schip 70.000 van de 284.000 ton ruwe olie verloren. Er dreigt daardoor een ernstige milieuramp, die tienduizenden Marokkaanse vissers brodeloos kan maken. Als de olie de stranden van Marokko bereikt, zal ook het toerisme daarvan veel schade ondervinden.



Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Internationale, dat samen met het bedrijf Wijsmüller uit Umuiden betrokken is bij het verslepen van de Kharg 5, heeft vandaag kritiek geuit op de Spaanse en Marokkaanse autoriteiten. „Als die de bergers toestemming hadden gegeven om naar de kust te varen en daar beschutting te zoeken en reparatiewerkzaamheden uit te voeren, was het verlies aan olie uit de Kharg 5 kleiner geweest", aldus Smit-woordvoerder D. Kaakebeen. In plaats daarvan kregen de bergers de opdracht de tanker verder in. Zowel Spanje als Marokko heeft geen argumenten gegeven voor het niet-ingaan op het dringende verzoek van Smit.



Naast de drie sleepboten die al dagenlang met de Kharg op zee ronddobberen, heeft Smit nu die extra sleepboten met meer capaciteit naar de plaats des onheils gedirigeerd. Dit konvooi bevindt zich nu volgens Kaakebeèn ten noorden van de Canarische eilanden, 160 kilometer uit de kust van Marokko. Er wordt gekoerst naar het zuiden om als de weersomstandigheden verbeteren te mikken op een juist ontmoetingspunt met de tanker. Als het weer het toelaat, kunnen duikers daar het schip, dat volgens Kaakebeèn de afgelopen 36 uur geen olie meer heeft gelekt, repareren. Het probleem is echter dat het zeker acht dagen of langer kan duren voordat het tweede Smit-konvooi ter plaatse komt, aldus Kaakebeèn. „We kunnen nu alleen maar hopen dat het weer zich stabiliseert om de ramp te verkleinen".



Geen/wel middelen



Intussen heeft het Spaanse Koopvaardijschap ontkend dat de Spaanse autoriteiten de reddingswerkzaamheden van de Iraanse olietanker hebben gedwarsboomd. Woordvoerder Emilio Martin verklaarde gisteren dat Spanje erin zou hebben toegestemd de tanker te verslepen naar de Spaanse wateren als er begeleiding zou zijn geweest van schepen met bestrijdingsmiddelen. Volgens Martin beschikten de slepers, de Nederlandse bedrijven Smit Internationale en Wijsmüller, niet over chemische middelen om olievervuiling te bestrijden. Smitwoordvoerder Kaakebeèn ontkent deze aantijging stellig. „Wij beschikken over alle middelen om welke olievlek dan ook, te bestrijden".



Ook de milieu-organisatie Greenpeace verwijt de Spaanse en Marokkaanse autoriteiten een „halsstarrige houding". Volgens een woordvoerder van Greenpeace is de olievlek van de Kharg 5 de Marokkaanse kust inmiddelszo dicht genaderd dat schade aan de visgronden onontkoombaar is. Maar bestrijding met chemicaliën maakt de milieuschade volgens Greenpeace alleen nog maar erger. De organisatie vindt dat de olie van het water opgeveegd zou moeten worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 januari 1990

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Smit verwijt Spanje en Marokko nalatigheid

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 januari 1990

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken