Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jopie Huisman Museum

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Jopie Huisman Museum

2 minuten leestijd

Het loopt in het Friese Workum al jarenlang storm voor de schilderende 'voddenboer' (althans ex-handelaar in oude metalen) Jopie Huisman en zijn herkenbare kunst. Volgend jaar maart zal een flinke nieuwbouw van het museum worden geopend tegenover het huidige museum aan de Noard, in het centrum van Workum. Deze museum-dependance kost zo'n twee miljoen gulden, mede bijeen te brengen door de Vriendenkring van het museum. Jopie Huisman zal diverse oude en nieuwe werken en allerlei attributen aan het museum schenken.

De Noard in Workum is de straat waar Huisman uit Herbaijum zo'n dertig jaar geleden regelmatig zijn lompen en metalen ophaalde. Het 'oude' museum is gehuisvest in een fraai 17e-eeuws pand, dat door de Vereniging Hendrick de Keyser is gerestaureerd. Daar hangen vele tientallen schilderijen, aquarellen en tekeningen van Huisman, onder meer gewijd aan zijn ouders en aan allerlei op het oog waardeloze spullen, met een eigen levensverhaal: afgetrapte schoenen, een oude broek, een opgelapte boerenkiel en dergelijke. het Dordrechts Museum: olieverven, tekeningen en grafiek. Er hoort een catalogus bij, "Jan Mankes. Schilderijen, tekeningen en grafiek", uitg. Veen/Reflex te Utrecht, prijs 29,90 gld.

Mankes, gehuwd met de eerste vrouwelijke predikant van ons land, dr. Anna Zernike, was een 'christen-anarchist' in Friesland, in het district Schoterland, dat ooit Ferdinand Domela Nieuwenhuis voor de Tweede Kamer koos. Mankes woonde langere tijd in het Friese dorpje De Knijpe, waar zijn vrouw beroepen was, en verbleef daarnaast in Delft, Den Haag en —als lijder aan tbc— in Eerbeek. Zijn graf grenst aan dat van dichter Willem de Mérode, die na Mankes' dood zich noodgedwongen in dat dorp vestigde en wel wat contact had met Jans weduwe.

Jan Mankes zou vooral naam maken met zijn schilr deringen en tekeningen van geitjes, maar ook zijn vogels en zelfportretten zijn de moeite waard. Zoals de Lijster op voederbak. Zelfportret met uil, portret van Mankes' moeder en zo meer. Maar zijn vele geitjes zijn ook terecht bekend geworden. Mankes was een groot bewonderaar van de 17e-eeuwse Hollandse schilderkunst. Zijn interieurs doen met hun diffuse licht soms denken aan Jan Vermeer (van Delft!) en zijn liefde voor vogels wordt wel herleid tot het "Puttertje" van de Gouden-Eeuwer Carel Fabritius. De Haagse sigarenhandelaar en kunstliefhebbber A. Pauwels was iemand die veel van Mankes' werk aankocht en druk met hem correspondeerde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 januari 1990

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Jopie Huisman Museum

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 januari 1990

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken