Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tunnels rond A'dam worden toltunnels

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Tunnels rond A'dam worden toltunnels

Automobilist betaalt mee aan beter openbaar vervoer

3 minuten leestijd

DEN HAAG — In 1994, na voltooiing van de bouw van de Wijkertunnel en de tweede Coentunnel, wil het kabinet een begin maken met elektronische tolheffing. Deze praktische uitwerking van het systeem van rekeningrijden zal ook gelden voor de bestaande eerste Coentunnel en de Velsertunnel.

Premier Lubbers kon gisteren na afloop van de ministerraad nog niet zeggen hoeveel geld de automobilist voor de vlottere doorstroming zal moeten betalen. „Elk bedrag zou een slag in de lucht zijn", aldus de minister-president tijdens zijn wekelijkse persconferentie.

Het kabinet ontvangt volgende week de offertes voor de bouw van de twee nieuwe tunnels onder het Noordzeekanaal. Het ministerie van verkeer en waterstaat zal deze offertes de komende maanden testen op waterdichtheid. Daarna bepaalt het departement welke aannemers deze projecten mogen uitvoeren. Op 20 april zal het kabinet zich uitspreken over de toekomstige inrichting van Noord-Holland aan de hand van het convenant bereikbaarheidsplan Randstad.

Premier Lubbers heeft er gisteren tijdens de ministerraad op aangedrongen de financiering niet los te koppelen van de bouw van -leze tunnels. Hij verklaarde gisteren het ongewenst te vinden een op zichzelf staand besluit te nemen over de bouw van de nieuwe tunnels. Volgens de ministerpresident zal de bereidheid gering zijn om na oplevering van het project pas te gaan praten over rekeningrijden.

Geen slagbomen

De premier denkt aan een „stevig" tarief in de spits en een laag tarief in de daluren. Het ministerie van verkeer en waterstaat onderzoekt de mogelijkheden van een aparte baan voor car-poolers. Auto's met een bepaald aantal inzittenden zouden dan tegen een gereduceerd tarief over een apart wegvak worden geleid. Het is niet de bedoeling om bij de ingang van de tunnels „huisjes met slagbomen" neer te zetten. Lubbers geeft de voorkeur aan het installeren van elektronische apparatuur.

Daarnaast wil het kabinet het openbaar vervoer in de regio bevorderen door „een overmaat" aan te brengen in het bedrag dat de automobilist voor de tunnels moet gaan betalen. Deze extra tolheffing wordt geheel benut voor de verbetering van het bussen- en treinennet.

Minister Maij-Weggen zal binnenkort overleg voeren met de Nederlandse Spoorwegen over uitbreiding van het aantal treinverbindingen en verhoging van de frequentie waarmee treinen tussen bepaalde plaatsen zullen rijden. Lubbers wil deze discussie in samenhang met tunnelplannen bezien. „Er dreigt een gescheiden discussie te ontstaan. Aan de ene kant horen we een pleidooi voor meer en beter openbaar vervoer. Aan de andere kant mogen de tarieven niet al te sterk stijgen. Bovendien mogen de lasten voor de automobilist niet worden verzwaard zonder dat een uitdrukkelijke verbetering van de infrastructuur wordt bereikt. Dat zou immers al te dol zijn", aldus de minister-president.

Burger betaalt

„In alle gevallen betaalt de burger voor deze voorzieningen. Sla je de kosten van de tunnels om over alle burgers, dan uit zich dat in een relatief geringe belastingsverzwaring. Maar we hebben juist tijdens het vorige kabinet de principiële beslissing genomen dat voornamelijk de in de spits rijdende automobilisten in de desbetreffende regio voor de tunnels opdraaien. Dan moeten we nu niet zeggen dat het oneerlijk is als deze gebruikers ook werkelijk tol moeten gaan betalen", zo legde de premier uit.

Het kabinet hoopt met dit besluit weg te komen uit de „abstracte discussie". Het is in de ogen van Lubbers goed om de burger nu te laten zien dat het systeem van rekeningrijden binnen enkele jaren in een regio concreet zal worden ingevoerd. De premier wilde niet spreken van een proefproject. „We moeten de plannen voor de tunnels onder het Noordzeekanaal eerder zien als voorlopers", aldus de minister-president.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 februari 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Tunnels rond A'dam worden toltunnels

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 februari 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken