"Kies Exact" had | niet beoogde effect
Keuzegedrag meisjes niet veranderd
AMSTERDAM - De overheidscampagne "Kies Exact" heeft niet het beoogde effect gehad. De campagne, die meisjes moest bewegen om een of meer exacte vakken te kiezen, heeft het feitelijk keuzegedrag van die meisjes niet meetbaar veranderd. Dat blijkt uit een evaluatie van de campagne die het ministerie van onderwijs gisteren naar buiten heeft
gebjalÉM t'^téjeS ^éggeteF web vaker dat zij, ^atf^^ö^lèsch'ooïjSilf^lf^ift echvan plan zijn om wiskunde of andere exacte vakken in hun pakket te'kiezen, zo blijkt uit de evaluatie. Maar in de praktijk komt daar weinig van terecht. „De campagne heeft voor deze doelgroep niet geleid tot feitelijk ander keuzegedrag", heet het letterlijk in het evaluatierapport.
De campagne Kies Exact werd uitgevoerd in de jaren 1987, 1988 en 1989. Via posters, advertenties, brochures en televisiespots ging de aandacht vooral uit naar meisjes in de derde klas van de havo en de vierde klas van het vwo. Om het effect van de campagne, die al met al 2,3 miljoen gulden heeft gekost, te meten, werden periodiek enquêtes uitgevoerd.
De eerste enquêtes stemden optimistisch. Het aantal meisjes die verklaarden een exact vak in het eindexamenpakket te zullen opnemen, steeg tijdens de campagne aanzienlijk. In april 1988 verklaarde bij voorbeeld 67 procent van de meisjes in havo-drie dat zij wiskunde zou kiezen. In maart 1987, voor het begin van Kies Exact, was dat percentage 43 procent. Uiteindelijk, zo blijkt uit de meest recente peiling aan het eind ter slecht 42 procent daadwerkelijk eindexamen in wiskunde gedaan.
Niet mislukt
De cijfers voor het vwo zijn niet veel gunstiger. Van de meisjes in klas 4 van dit schooltype verklaarde voor de campagne 54 procent wiskunde A te zullen kiezen, 21 procent had plannen voor de keuze van wiskunde B. Uiteindelijk blijkt 59 respectievelijk 28 procent ook werkelijk eindexamen in die vakken te hebben gedaan. Het evaluatierapport noemt die stijging „statistisch gezien niet significant".
Het ministerie van onderwijs vindt niet dat de campagne Kies Exact mislukt is. Volgens een woordvoerster komt uit de enquête naar voren dat meisjes beter over hun keuze hebben nagedacht. Dat meisjes wel van plan zijn om exacte vakken te kiezen maar dat uiteindelijk toch niet doen, is een gevolg van de invloed van hun omgeving. Ouders, decanen en docenten stimuleren de meisjes te weinig om af te wijken van een rolbevestigende vakkenkeuze. Een eventuele volgende campagne, aldus de woordvoerster, zal dan ook meer op die omgeving worden gericht.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 27 februari 1990
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 27 februari 1990
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's