Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overeem tracht crisis SoW te voorkomen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overeem tracht crisis SoW te voorkomen

„Er is verband tussen Elia, SoW en de Vrijmaking"

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

LUNTEREN - Voordat de gereformeerde synode gisteravond in besloten zitting over het Samen-op-wegproces sprak, waarschuwde praeses ds. E. Overeem (bij de opening van de synode) dat het spreken over "crisis" en "mislukking" geen zichzelf vervullende profetie moet worden. „Heeft Elia, al aanklagend, de gerichten uit Gods handen losgepeuterd?", zo vroeg hij zich af. „Juist profeten moeten bedacht zijn op het gevaar van zichzelf vervullende profetie", aldus de synodepraeses.

Wie over crisis praat, roept volgens Overeem een crisis op. Hij verwees naar de synode van 1936, die aanvankelijk over theologische meningsverschillen sprak. Dit leidde volgens hem echter uiteindelijk tot de scheuring binnen de Gereformeerde Kerken van 1944. Er zou toen sprake geweest zijn van een zichzelf vervullende profetie, van een "duivelskring". De synode zit nu volgens Overeem met hetzelfde gevaar. „Wij hebben een moeilijke combisynode achter ons en een niet zo gemakkelijke eigen synode voor de boeg".

Sancties

De synode besloot op voorstel van ouderling M. Vis uit Stiens over de impasse in het Samen-op-wegproces te praten achter gesloten deuren. Voordat een ad-hoc-commissie uit beide synoden een gemeenschappelijk voorstel gaat formuleren, is het volgens de gereformeerde synode dringend gewenst intern de gang van zaken tijdens de laatste combisynode te bespreken.

Zwarte Zuidafrikaanse predikanten waren gisteren te gast in Lunteren. Zij drongen sterk aan op handhaving van de economische sancties tegen Zuid-Afrika. Als de druk zou worden opgeheven, dan zou de regering-De Klerk terugkomen op haar beloften, zo zei ds. Sam Buti, moderator van de (voormalige) NG-dochterkerk voor zwarten in Zuid-Afrika (NGKA). Zijn kleurlingcollega ds. J. Hartney zei desgevraagd dat zijn (kleurling)kerk, de NG-Sendingkerk (de NGSK, waarvan dr. A. Boesak moderator is), nog nooit een besluit tot aandrang op sancties of desinvestering genomen heeft, „maar dat zoiets dit jaar oktober wellicht op de synodeagenda zal komen".

„De moedige stappen van president F. W. de Klerk waren grotendeels het gevolg van de economische druk van buitenaf', aldus de blanke predikant Nico Smith, actuarius van de NGKA. Deze predikant werd eerder betaald door de blanke NG-Kerk maar staat nu op de loonlijst van een kerk in de Verenigde Staten. „We moeten niet denken dat De Klerk vrolijk en vrijwillig naar de onderhandelingstafel is gegaan. De slechte economische situatie van het land heeft hem ertoe genoodzaakt".

Fundamenteel

Buti ziet ook in Zuid-Afrika zelf de steunpilaren van de apartheid uiteenvallen. De opstanden in de zogenaamde thuislanden laten zien dat de apartheid daar nooit door de bevolking is geaccepteerd maar alleen door leiders die er zelf beter van werden.

De blanke Nederduitse Gereformeerde Kerk heeft volgens Buti haar kansen voorbij laten gaan. Nu hebben de zwarte NG-kerken het voortouw genomen bij de politieke veranderingen. Als de synode van de blanke NG-Kerk dit najaar de apartheid niet als zonde afwijst, blijft deze kerk in wezen op hetzelfde pro- apartheidsstandpunt staan. Dit jaar wordt het jaar van de principiële en fundamentele beslissingen in Zuid-Afrika, aldus de zwarte predikanten.

De eenwording van de NGKA en de (voormalige) NG-dochterkerk voor kleurlingen, de NG-Sendingkerk, die dit najaar haar beslag moet krijgen, noemde Buti een profetische demonstratie van de eenheid ondanks de raciale verschillen. Het is een grote sprong voorwaarts. Als het mislukt, dan komt dat alleen omdat de blanke NG-Kerk een zo grote financiële druk uitoefent, dat men niet durft één te worden. De blanke NGKerk steunt de voormalige dochters met enorme bedragen. Overigens zijn er onderhandelingen gaande met de blanke NG-Kerk, die in oktober zal moeten beslisen over haar relatie met de oude dochterkerken en mogelijk ook tot een zekere vereniging komt.

Conciliair proces

De Gereformeerde Kerken stemden gisteren in met de voortgang van het conciliair proces voor gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping. Wel moet geprobeerd worden meer jongeren ervoor te interesseren. De stoelen van de jongerensynode bleven overigens de hele dag leeg. Synodeleden uitten grote waardering voor het proces, dat, zo werd gezegd, „vooral op plaatselijk vlak de kerken heeft geconfronteerd met de grote problemen die mens en natuur bedreigen. Ook was er lof voor de oecumenische toenadering als gevolg van het proces.

Aparte diensten der genezing wees men in Lunteren voorlopig van de hand. In deze kerkdiensten zou ruimte moeten komen voor handoplegging en eventueel ziekenzalving. De synode was het wel eens met de opvatting dat zulke diensten thuishoren in de plaatselijke gemeente. De adviserende synodecommissie vreesde echter dat door aparte diensten de eenheid der gemeente gevaar loopt.

De dienst der genezing is in de loop der eeuw door de kerk verwaarloosd, terwijl het hier toch om een voluit kerkelijke opdracht gaat, zo schreven de deputaten voor het contact met de Charismatische Werkgemeenschap Nederland. Deze teruggang schrijven zij ook toe aan „de verschraling van ons geestelijk leven, dat niet erg thuis is in de ruimte van de Geest en van het gebed".

De deputaten wezen er op dat zo'n dienst iets heel anders is dan gebedsgenezing. Deze, wat zij noemden „dubieuze" vorm, zoals grootscheepse gebedsgenezingscampagnes, is volgens hen theologisch en pastoraal onaanvaardbaar. Bovendien gaat het daarbij om slechts één aspect (de lichamelijke genezing) en niet om de heelheid van de mens als geestelijk, psychisch en lichamelijk wezen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Overeem tracht crisis SoW te voorkomen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's