Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Speciaal bier wordt populairder

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Speciaal bier wordt populairder

Heineken is van plan binnenkort terug te slaan met nieuwe produkteni

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

AMSTERDAM - Speciaal buitenlands bier groeit langzaam maar zeker in populariteit. Op dit ogenblik beslaat dit segment circa 2 procent van de totale Nederlandse biermarkt. „De vraag kan dan ook gesteld worden", aldus Heineken-directeur marketing F. Bot, „of wij niet wat te laat op deze ontwikkelingen hebben ingespeeld".

Toch blijft Heineken vooralsnog de voorkeur geven aan importeren boven zelf produceren van deze biersoorten. De brouwer heeft trouwens nog een paar potjes op het vuur staan waar binnen afzienbare tijd nieuwe produkten van te verwachten zijn en concentreert zich uiteraard met een marktaandeel van 94 procent op het hoofdprodukt pils.

Bot doet dan ook zeker niet dramatisch over de concurrentie van de buitenlandse, veelal Belgische, speciale bieren. Ook bij De Kikvorsch in Deest, de grootste importeur van speciaal bier, wijst men op het relatief kleine belang van deze bieren op de Nederlandse markt.

Het is echter wel een van de slechts twee sectoren in de krimpende biermarkt waarin zich groei voordoet. (De andere is die van het alcoholarme bier). In 1980 was het aandeel van de speciale bieren (de bovengistende soorten, die bij een hoge temperatuur worden gebrouwen) nog 0,4 procent. In 1985 was dat al 1 procent en in 1989 ongeveer 1,5 procent. Hoofd Marketing P. Peeters van De Kikvorsch verwacht dat het percentage in 1995 zal zijn gestegen tot ruim 2,5 procent, een plas van 315.000 hectoliter.

In 1988 was het totale bierverbruik in ons land 12,4 miljoen hectoliter (per hoofd van de bevolking 83,3 liter, een liter minder dan in 1987). In 1989 kwam er nog een half miljoen hectoliter bij, maar dat dat werd veroorzaakt door de warme zomer en is dus niet structureel.

Nieuwe drinkers

De opkomst van de speciale bieren, eerst vooral Belgische en later bier van kleine, nieuwe brouwerijen in Nederland, manifesteerde zich rond 1977. Zij ontstond min of meer vaak uit hobbyistische motieven van de eerste „nieuwe" bierdrinkers. Kikvorsch-oprichter Willy Janssen is hiervan een goed voorbeeld. Deze telg uit een kasteleinsgeslacht uit Altforst in het Land van Maas en Waal verzamelde bierviltjes. Onder andere daaruit groeide de nieuwsgierigheid naar ander bier dan pils.

Willy ging al snel niet meer de cafés af, maar de brouwerijen en begon bier te importeren. De basis vormden Duvel, de Trappistenbieren, Gueuze, Kriek Lambiek en de zware Gouden Carolus. Deze staan nu nog hoog op de verkooplijst. Dat

f ü yfesf
moet ook, aldus Peeters, „want ook voor ons geldt dat 80 procent van de omzet uit 20 procent van het assortiment moet bestaan om het geheel te dragen".

De Kikvorsch week na de doorbraak van het speciale bier wegens ruimtegebrek uit naar een oude meubelfabriek in Deest. Het bedrijf voert nu 135 soorten bier, vooral op fles, die door 23 vrachtauto's en 90 man personeel in het hele land worden geleverd. De nadruk ligt nog steeds op het thuisverbruik, al wil men nu wel wat meer aan vatenbier gaan doen.

Marktaandeel

Heineken heeft de afgelopen jaren haar marktaandeel kunnen vasthouden op ongeveer 52 procent, maar wel in een teruglopende pilsmarkt. Er is wel wat gedaan aan andere soorten zoals Amstel 1870, Dry 100 en het alcoholarme Buckler, maar het pakket van vooral de Belgische specialiteiten is zeer beperkt gebleven. Heineken is wel van plan terug te komen. Het concern heeft volgens Bot nog wel wat verrassingen in petto. Nieuwe produkten komen nu in een tempo van een of twee per jaar en dat betekent dat binnenkort iets kan worden verwacht. Concurrent Grolsch kwam onlangs met een bovengistende biersoort. Amber op de markt.

De Kikvorsch heeft onderzocht wie er speciaal bier drinkt. Daar kwamen verrassende antwoorden uit. „Speciaal bier is een statusprodukt geworden dat in brede lagen van de bevolking wordt ge& nuttigd", vertelt Kikvorsch-directeur P. van dei Burgt. „Het inkomen is daarbij van weinig belang. De veelal jonger dan 50 jaar zijnde consumenten zijn meest thuisdrinkers". Belangrijke factoren^ die ook bij de speciale bieren een rol spelen, zijp de terughoudende houding van het publiek tegenover alcohol en de daarmee verband houdende vraag naar lichtere biersoorten, de verklaring ook voor het succes van Heinekens Buckler.

Europa 1992 ziet Van der Burgt nog helemaal niet zitten. „De Europese eenwording is verder weg dan we denken. Als we alleen al kijken naar de grote accijnsverschillen in de diverse landen, zo meent hij. De accijns op alcohol is in België de helft van de Nederlandse".

Overname

In 1986 nam de dochter van de Belgische Stella Artois, Interbrew (o. m. Dommelsch Bier) in VaP kenswaard. De Kikvorsch over, die overigens a^ tonoom bleef doorwerken. De Arcense Bierbrou* wenj, ook van Willy Janssen, ging naar de Brouwmeester. De bieren die deze brouwerij maakt (onder meer Hertog Jan, genoemd naar Cambrinus de schutspatroon van de brouwers) worden door De Kikvorsch gedistribueerd.

De Kikvorsch verkoopt in hoofdzaak aan groofwinkelbedrijven en cafés/slijterijen en is daarmee de grootste distributeur wat betreft speciale bieren m ons land.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Speciaal bier wordt populairder

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's