Verkeer in steden zal in tien jaar vastlopen
Onderzoekers bepleiten milieuvriendelijker beleid
NIJMEGEN — Het gemotoriseerde verkeer in de middelgrote steden in Nederland zal binnen tien jaar volledig vastlopen, als de landelijke en gemeentelijke overheden niet snel een beter en milieuvriendelijker beleid gaan voeren. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek dat twee studenten van de Vakgroep milieukunde van de Katholieke Universiteit in Nijmegen in opdracht van de Energiewinkel Nijmegen hebben gedaan.
De studenten onderzochten de verkeerssituatie in Nijmegen, maar die problematiek is volgens hen exact gelijk aan de verkeersproblemen in de andere middelgrote steden in Nederland.
Uit het onderzoek blijkt dat het autobezit in de komende tien jaar nog met 30 procent zal toenemen, ondanks allerlei milieumaatregelen van de overheid. Dat betekent dat dan in de steden van zeven uur 's morgens tot zeven uur 's avonds continu files staan, aldus onderzoeker A. van Geelen. Die files veroorzaken een onaanvaardbaar niveau van luchtvervuiling. Nu al overschrijdt de luchtvervuiling, zowel in uitlaatgas als in lawaai, in de steden de toelaatbare grenzen. In sommige gevallen is spraWIE AAN EEN MANTEL DENKT KOOPT BIJ VAN MANEN MANTELS. ke van een zeer ernstige overschrijding.
De onderzoekers geven een aantal aanbevelingen in hun rapport waardoor het autogebruik in de steden met 40 procent kan verminderen. Dat afgezet tegen de verwachte toename van het autobezit, levert toch nog een vermindering van 10 procent van de verkeersoverlast in de stad op, aldus Van Geelen, terwijl er, als er niets gedaan wordt, binnen tien jaar een toename van de overlast van 30 procent ontstaat.
Eigen vervoer
De onderzoekers pleiten ervoor, dat grote werkgevers in de steden (waaronder de gemeentebesturen zelf) eigen vervoer organiseren. Het is mogelijk om door een computer uit te laten zoeken hoe iedere werknemer op zijn werk zou moeten komen. Dat zou kunnen zijn per openbaar vervoer, per vervoer van het bedrijf of in een auto van de zaak, als hij die wagen voor zijn werk nodig heeft. Dat zou dan dwingend opgelegd kunnen worden. Met dit systeem zijn volgens de onderzoekers in de Verenigde Staten goede ervaringen opgedaan.
Verder willen de studenten dat de gemeenten een beter verkeers-beheersingssysteem op gaan zetten. Het zou bij voorbeeld nuttig zijn aan de rand van de stad een ring van stoplichten aan te leggen die langdurig op rood staan. Daardoor wordt het moeilijker het stadscentrum per auto te bereiken.
Er zou dan wel een vrije busbaan aangelegd moeten worden. Op den duur zou dat automobilisten ontmoedigen met hun auto naar de stad te gaan. Als de gemeenten daarnaast ook nog extra geld uit gaan geven voor betere fietsvoorzieningen (meer bewaakte stallingen, betere fietspaden en meer voorrang voor fietsers) zou dat uiteindelijk het autogebruik in de stad met 40 procent verminderen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 maart 1990
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 maart 1990
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's