Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mona-toetje

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mona-toetje

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De stroom van informatie over kwalijke en minder gewenste stoffen die we, voordien onwetend, met de boodschappen in huis halen: nergens goed voor. Mensen worden er alleen maar onzeker, paniekerig en onverschillig van. Een samenvatting, wellicht wat ongenuanceerd, van een deze week gehouden forumdiscussie tussen milieubeweging en detailhandel, bij de verkiezing van de "supermarkt van het jaar". De teneur is duidelijk: als de consumenten tè veel alarmerende berichten over de produkten in hun supermarkt moeten slikken, geloven ze er op den duur niet meer in. „Alles is verkeerd, ik kan niets meer eten, laat ook verder maar".

Een voorbeeld: een vrouwtje van 71 pakt, schuldbewust kijkend, een Monatoetje uit de koeling. „Tja, het is eigenlijk niet goed, maar zondags nemen we er een, want m'n man vindt het zo lekker".

Niemand zal ontkennen dat er wel wat tegen het eten van een Mona-toetje kan worden ingebracht, maar het duidelijk dat het wat erg ver gaat als mensen zich schuldig gaan voelen als ze een potje in hun boodschappenkar stoppen. Zeker zolang er geen redelijke alternatieven zijn voor allerlei alom aanvaarde produkten. Want dat is waar het vaak om draait: iedereen wil eigenlijk wel anders, maar er gebeurt nog zo weinig. Soms omdat een partij niet meewerkt, maar toch ook wel omdat de mogelijkheden er nog niet zijn.

Het zal weinig mensen ontgaan zijn dat produkten met cfk's (ozonlagende drijfgassen) voor het grootste deel uit de schappen verdwenen zijn. De media hebben er uitvoerig aandacht aan besteed en bovendien waren de fabrikanten er als de kippen bij om op hun 'schone' produkten een triomfantelijk stickertje te plakken. "Zonder cfk's".

Per 1 september zullen —voor zover mogelijk, wordt er altijd bij gezegdverpakkingen met pvc niet meer voorkomen. Na een paar dioxine-affaires weten we dat die stof bij verbranding niet in rook maar in gif op gaat. Voorkomen is beter dan genezen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Mona-toetje

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's