Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vervoersbond FNV reorganiseert

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vervoersbond FNV reorganiseert

Zonder afslanking en bezuinigingen dreigt faillissement

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

UTRECHT - De ledenvertegenwoordiging (bondsraad) van de Vervoersbond FNV heeft gisteren In meerderheid ingestemd met forse personele financiële en organisatorische maatregelen bij de bond Om de financiën op orde te krijgen, moeten tot 1994 in totaal 29 arbeidsplaatsen vervallen. De bedrijfsgroepen (havens, spoorwegen, weg- en watervervoer en luchtvaart) worden opgeheven om plaats te maken voor één ongedeelde vervoersvakbond.

Algemeen secretaris M. van Rossum zal geen functie binnen de bond meer bekleden. Deze maatregelen moeten een einde maken aan de reeds een halfjaar slepende crisis binnen de vervoersbond, zo heeft FNVvoorzitter J. Stekelenburg gisteren meegedeeld op een persconferentie in Utrecht na afloop van de bondsraad.

Het aanvaarden van de reorganisatievoorstellen is volgens Stekelenburg „een heel belangrijke stap om als vervoersbond een machtsfactor te worden". De FNV hoopt gedwongen ontslagen te kunnen voorkomen door werknemers die bij de reorganisatie hun baan verliezen, voorrang te geven bij vacatures bij FNV en bonden.

De vakcentrale FNV is begin dit jaar te hulp geroepen om de crisis te bezweren. De verregaande voorstellen van FNV-bestuurder J. Draijer zijn door 53 leden van de bondsraad aanvaard en door 25 verworpen. Van de betaalde bestuurders stemden er 33 voor en 12 tegen. Volgens Stekelenburg biedt deze stemverhouding „voldoende draagvlak om aan de volgende klus te beginnen": het formeren van een nieuw bóndsbestuur. Dat moet in mei worden gekozen.

Zonder deze afslanking en bezuinigingen op andere terreinen is de vervoersbond binnen enkele jaren failliet. Voor 1989 en 1990 wordt een nadelig saldo verwacht van respectievelijk 5,5 en 6 miljoen gulden. Het eigen vermogen van zo'n 8 miljoen gulden moet minstens verdubbelen om een financieel gezonde basis te hebben.

„Scherper en harder"

Bondsvoorzitter R. Vreeman noemde de conclusies van onderzoeker Draijer „niet verrassend, maar wel scherper en harder dan wij het geformuleerd zouden hebben". De vervoersbond had eerder zelf een onderzoek ingesteld naar een andere opzet van werkorganisatie en vereniging en het samenvoegen van de bedrijfsgroepen tot één ongedeelde vakbond. Door persoonlijke conflicten, die in januari escaleerden in het aftreden van het bestuur, is dat onderzoek blijven liggen.

De positie van de geschorste algemeen secretaris Van Rossum is onduidelijk. De FNV-top moet nog met hem praten over een functie buiten de vervoersbond. Als hij daaraan niet meewerkt, volgt ontslag. „Er zijn te veel momenten in de afgelopen periode geweest dat door hem bewust het risico van splijting binnen de Vervoersbond FNV is genomen", aldus Draijer in zijn rapport „Ongedeeld verder". Van Rossum zelf verklaarde gisteren dat hij voorlopig aan het werk gaat als secretaris van de bedrijfsgroep burgerluchtvaart, maar wel bereid is aan een oplossing mee te werken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Vervoersbond FNV reorganiseert

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's