Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Vergoeding vooroudere auto's lager"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Vergoeding vooroudere auto's lager"

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG - Bij het bepalen van autokostenvergoeding moet reke-

de ning worden gehouden met de leeftijd van de auto. De kosten van oudere auto's zijn 20 tot 30 procent lager dan die van nieuwe auto's. Dat staat in een rapport dat het Nederlands Economisch Instituut (NEI) heeft vervaardigd in opdracht van het ministerie van verkeer en waterstaat.

Het autopark in Nederland is volgens het NEI tussen 1975 en 1988 sterk van karakter veranderd. De gemiddelde auto is zowel zwaarder als ouder geworden. De gemiddelde levensduur steeg in tien jaar met circa 30 procent. In 1975 maakten oude auto's 10 procent van het wagenpark uit, in 1988 was dat 25 procent.

De langere levensduur heeft een verlaging van de gemiddelde afschrijvingskosten tot gevolg. De afschrijving wordt immers over een langere periode gespreid. Omdat auto's technisch beter zijn geworden, zijn bovendien de reparatiekosten van oude wagens gedaald. Het bezit van een oude auto is dus verhoudingsgewijs goedkoop.

Volgens het NEI heeft dat een „positieve invloed op het bezit en gebruik van deze auto's". De mogelijkheden van de overheid om het autobezit en gebruik effectief te beïnvloeden zijn daardoor geringer geworden, aldus het NEI. Sinds 1 januari mogen werkgevers hun werknemers slechts een belastingvrije autovergoedingen geven van 44 cent per kilometer. Deze maatregel is „niet onterecht", aldus het NEL Het instituut pleit daarnaast voor een verdere „nuancering", waarbij onder meer de leeftijd van de auto in aanmerking wordt genomen. • MAASTRICHT In het Academisch Ziekenhuis van Maastricht is zaterdag tegen middernacht het 5-jarig meisje Madeleine Reintjens uit Eijsden aan de gevolgen van een verkeersongeluk eerder die dag in Maastricht overleden. Het ongeluk is veroorzaakt door een dronken rijder, zo heeft een woordvoerder van de politie meegedeeld. Het slachtoffer zat met een driejarig zusje in de auto van haar vader. Zij stonden zaterdagmorgen tegen half elf op de Noorderbrug in Maastricht bij een rood stoplicht te wachten toen zij van achteren door een met hoge snelheid aankomende andere wagen werden aangereden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 12 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

„Vergoeding vooroudere auto's lager

Bekijk de hele uitgave van maandag 12 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's