Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„ Vervoerregio noordelijke Randstad noodzakelijk"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„ Vervoerregio noordelijke Randstad noodzakelijk"

Centraal Nederland brengt plan voor busvervoer

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

UITHOORN — Samenwerking tussen overheid en openbaar vervoer in één vervoerregio is „absoluut noodzakelijk" om de enorme vervoersproblemen in de noordelijke Randstad op te lossen. Dat heeft de Noordhollandse gedeputeerde van verkeer en vervoer, drs. J. Achterstraat, gisteren gezegd op een symposium in Uithoorn. Ook zouden de openbaar-vervoerbedrijven eens over hun eigen grenzen heen moeten kijken om een wezenlijke bijdrage te kunnen leveren, aldus de gedeputeerde.

Achterstraat sprak op het symposium "OV-strategie Zuid Tangent". Daar presenteerde het streekvervoerbedrijf Centraal Nederland een plan voor hoogwaardig busvervoer voor het gebied ten zuidwesten en zuiden van Amsterdam; een regio met sterk groeiende woon- en werklocaties (waaronder Haarlem, Schiphol en Amsterdam-Zuidoost), waar het (autoverkeer met grote regelmaat in files vastloopt. In de toekomst zal dat alleen maar erger worden. . In grote lijnen omvat het plan voorstellen voor een spoorbusnet van Haarlem, via Hoofddorp en Amsterdam-Zuidoost naar Weesp, met een aftakking naar de zuidelijker gelegen gemeente Ronde Venen. Op lokaal niveau zouden „ontsluitende lijnen" voor een vlotte aansluiting op de „verbindende lijnen" moeten zorgen. Snelheid, stiptheid en kwaliteit zijn de sleutelwoorden om de automobilisten de bus in te krijgen.

Uit een onderzoek van de Heidemij blijkt dat de totale investeringskosten rond de 400 miljoen gulden zullen uitkomen. De exploitatiekosten van het openbaar vervoer in het gebied zullen met circa 10 miljoen gulden stijgen.

Volgens Centraal Nederland is railvervoer in het gebied op korte termijn niet geschikt. Achterstraat drong er echter op aan om bij de aanleg van vrije busbanen rekening te houden met vervanging op termijn van busvervoer door treinverbindingen.

Uitbreiding

„Ik ben er van overtuigd dat wij vanwege de sterke groei van Amsterdam-Zuidoost en met name Schiphol niet zonder uitbreiding van railverbindingen kunnen om de enorme stroom reizigers op te vangen", zei hij. De gedeputeerde stelde voor om met Rijk, provincie, streekvervoerders en gemeenten een taakgroep te vormen om te bestuderen hoe "Zuid Tangent" in fasen kan worden gerealiseerd.

De strategie van Centraal Nederland zou model kunnen staan voor samenwerking tussen overheid en openbaar vervoer op regionaal niveau, waarvoor minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat een nog onbekend bedrag beschikbaar stelt. De president-directeur van Streekvervoer Nederland, mr. C. Nyquist, opperde onlangs in een vraaggesprek met NRC/Handelsblad per regio een besloten vennootschap op te richten, waarin stad- en streekvervoer en NS deelnemen.

Die BV's zouden op basis van een budget (samengesteld uit subsidies en opbrengsten uit kaartverkoop) een regionaal vervoersplan moeten opstellen. De overheid krijgt in de denkwijze van Nytjuist de verantwoordelijkheid voor het voorzieningenniveau van het openbaar vervoer.

Niet blij

NS is er niet blij mee dat Nyquist zijn denkbeelden nu al wereldkundig heeft gemaakt. Het Spoor vindt dat de hoogste baas van het streekvervoer zijn ideeën had moeten inbrengen in een onderzoek dat momenteel wordt verricht in opdracht van het ministerie van verkeer en waterstaat en de openbaar-vervoerbedrijven. Daarbij gaat het om de vraag hoe het openbaar vervoer in Nederland beter kan worden georganiseerd.

Minister Maij-Weggen (Verkeer en Waterstaat) is bereid „enkele miljoenen" guldens ter beschikking stellen voor regionale verkeers- en vervoerplannen. Ze zei dat gisteren in Ede tijdens een toespraak voor het Beleidsorgaan Openbaar Vervoer Subsidieërende Gemeenten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

„ Vervoerregio noordelijke Randstad noodzakelijk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's