Bekijk het origineel

Inpakken (II)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Inpakken (II)

3 minuten leestijd

Niet altijd worden verpakkingen overigens als ballast ervaren. Het is een trend om cadeautjes met zo veel mogelijk toeters en bellen te omgeven. Dat begon een aantal jaren geleden al. Opeens werden de meest ordinaire bossen bloemen voorzien van een glimmend cellofaantje en een paar gekrulde slierten in de juiste kleur. Hand over hand nam de populariteit van de lintjes toe. Het is onderhand ondenkbaar dat de dames bij de kassa een ingepakt presentje niet van zo'n kleurige noot voorzien. Alleen bij Blokker en aanverwante grootwinkelbedrijven willen ze er nog niet aan.

Missers zijn overigens niet uitgesloten. Bij de in luxe aardigheidjes gespecialiseerde zaken zit het wel snor. De krullen en glimmende verpakking maken van het meest simpele presentje een plaatje. In de goedkopere categorie kan het echter voorkomen dat de sliertjes helemaal niet bij het pakpapier kleuren, of dat het met een zielig plakbandje -dat dan ook nog eens losgehaald wordt, omdat het niet in één keer goed zat- ergens op een hoekje wordt vastgefrommeld.

Verpakken is in ieder geval in. Aan de tweede Weteringdwarsstraat 35 in Amsterdam bevindt zich zelfs een winkel die gespecialiseerd is in de aankleding van cadeautjes. Op hun raam geen plakkaten met "wij blikken uw presentjes in". Dat is een keer leuk, maar erg fantasievol kan het daarna niet meer genoemd worden. Aan bloemetjespapier en strikken hebben ze in de Inpakwinkel ook geen boodschap. Het moet vooral onverwacht zijn.

Vierkante pakketjes worden er overigens ook nauwelijks gemaakt. De in het inpakken gespecialiseerde winkeliers hebben een voorliefde voor abstracte vormen en ongebruikelijke materialen. Oude kranten, bij voorbeeld, en tule en zijde. Dat leidt tot pakken die in ieder geval niet onbekommerd in een fietstas zullen worden gestopt. Voorzichtigheid is geboden, al is het kunstwerk naar alle waarschijnlijkheid geen lang leven beschoren.

Boeken- en platenbonnen en zelfs geld worden in de Inpakwinkel overigens ook graag voorzie» van een passend omhulsel. Bankbiljetten kunnen bovendien zelf ais versiering dienst doen, als ze worden gevouwen tot vogels, bloemen en vlinders. Het is natuurlijk nog maar de vraag of de ontvanger van zo'n abstract kunstwerk ook zal begrijpen wat nu precies het cadeau is...

De Inpakwinkel is uiteraard geen filantropische instelling. Service moet betaald worden. De eenvoudigste verpakkingen kosten minimaal 4,50 gulden. Een bovengrens wordt niet aangegeven. In ieder geval is wel duidelijk dat iemand die een cadeau vakkundig wil laten inpakken daarvoor wel een speciale post in zijn budget mag opnemen. Alledaags zullen verpakkingen uit de tweede Weteringdwarsstraat dan ook wel niet worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Inpakken (II)

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken