Broodjes van Deden lopen gesmeerd
Friese broodjessmeermachine stuurt smerende beren de la
Broodje ham. Broodje kaas. Broodje cervelaat. Broodje croquet. Broodje hamburger. Voor de kleintjes een broodje hagelslag of pindakaas. Bij elk broodje hetzelfde liedje: er moet een flinke laag boter op. Ging dit vroeger met de hand, tegenwoordig maakt de Friese fabrikant gebruik van een vernuftige machine. De broodjessmeermachine: een groter wonder dan de twee smerende beren. Een smeermachine werd broodnodig. Dit zag de heer A. J. Spakman, commercieel directeur van Deden Brood, ook wel in. „Het kon zo niet langer doorgaan. Het aantal broodjes dat onsbedrijf moet smeren, neemt dagelijks toe. Het is met de hand gewoon niet bij te benen". Aan de lopende band staan twaalf smeerders. De band gaat lopen en elke keer als er een broodje aan komt, moet er met een pollepel een lik boter op gemikt worden. Als de band te snel gaat, mikt men wel eens verkeerd. De klodder komt dan overal terecht, behalve op de juiste plaats.
Het lumineuze idee om een machine te maken, is vorig jaar geboren. Machinefabrikant Van Brummelen werd in de arm genomen om een dergelijke machine te ontwerpen. En na een jaar werden alle inventieve overpeinzingen beloond. Deden Brood is nu de trotse bezitter van de volautomatische broodjessmeermachine. „Dergelijke machines zijn er natuurlijk bij bosjes, maar die ouwetjes zijn van zo'n slechte kwaliteit dat er niet mee te werken valt. Alleen in het midden proefje roomboter, aan de randen is het niets anders dan droog brood. De nieuwe smeermachine verdeelt de boter over het hele bolletje. En dat is nu net wat de consument wil".
Bescheiden start
Het fastfood-bedrijf Deden Brood heeft een zeer bescheiden start gemaakt. Elke zaterdagmiddag stond de heer B. G. Deden in de garage tientallen broodjes te smeren. Deze sleet hij aan verschillende sportkantines in de omgeving. Dit idee sloeg zo aan dat je in de garage bijna over de broodjes struikelde. Ijlings moest er naar bedrijfsruimte gezocht worden. In Leeuwarden streek Deden naast een industriële bakker neer. Hier begon hij zijn broodjesbedrijf. De buurman levert broodjes en Deden zorgt dat deze zo snel mogelijk gesmeerd, belegd en verpakt worden. Spakman zag •wel brood in dat bedrijfje en werd compagnon van Deden. De taken zijn eerlijk verdeeld: Deden zorgt voor de produktie en Spakman regelt de verkoop.
Wondermachine
Deden Brood heeft zich gespecialiseerd in verpakte broodjes. De kale broodjes komen in het bedrijf aan en worden daar aan de wondermachine toevertrouwd. "Want de machine kan nog meer dan alleen smeren. Aan het begin van de band worden de broodjes gehalveerd. De halve broodjes ondergaan een smeerbehandeling. De ham, kaas of croquet wordt ertussen gevleid en de broodjes worden, in dubbelgevouwen toestand, per stuk verpakt. De pakjes worden ingevroren en in deze koude gedaante naar een bevroren opslag in Nijkerk vervoerd. Hier vandaan reizen de
an uit
broodjes heel Nederland door. Uiteindelijk komen ze bij grossiers terecht, die zorgen dat de broodjes bij de klanten terechtkomen.
Brandende zon
De klanten van Deden zijn vooral tankstations, sportkantines en bedrijfsrestaurants. De broodjes komen in bevroren toestand aan en kunnen nog tien maanden bewaard worden. De kadetten bakt men volgens een speciaal recept en hierdoor zijn ze malser. Spakman garandeert dat de broodjes drie dagen na ontdooien nog vers zijn. Het probleem is dat verpakte bolletjes een slechte naam hebben. Je ziet onmiddellijk een klef stuk deeg voor je. De boter is helemaal gesmolten. En een dikke plak zweterige kaas maakt het plaatje compleet. „Tegen deze slechte naam moeten wij vechten. Wij leveren een kwaliteitsbroodje, maar als mensen hier niet goed mee omgaan, dan gaat het mis. Broodjes horen bij voorbeeld niet in de brandende zon te liggen, dan blijft er niet veel van over".
Eerlijke kans
Spakman en Deden proberen de verpakte broodjes te promoten. En met succes. In het begin van hun broodjesloopbaan werden er zo'n 10.000 broodjes per week gesmeerd, inmiddels zijn dit er 100.000. Hoe het komt dat de broodjesvraag zo toeneemt? „Vroeger liep men na het sporten nog even bij de snackbar aan. Vele vette happen werden daar verorberd. In het kader van gezond eten neemt men liever een broodje kaas dan een broodje bal met mayo. Brood heeft weer een eerlijke kans gekregen". Er is lang gezocht naar een produkt dat echt inspeelt op het gezond eten. Iets in de richting van het broodje gezond. Maar er mag natuurlijk geen rauwkost in verwerkt worden. Na ontdooien wordt dat een groen, vies papje. Sinds kort is er de Boerenbol. De naam klinkt in ieder geval erg gezond. Het is een heel grote volkoren kadet met een dubbele plak kaas. Of dat nu zo gezond is?
Hartige hap
Nu de consument de smaak van verpakte broodjes te pakken heeft, is het noodzakelijk dat er een ruime sortering verkrijgbaar is. Naast de broodjes kaas, ham en cervelaat zorgt Deden Brood voor een hartige hap. Elektrolux heeft hiervoor een speciaal apparaat ontworpen: de snackunit. E>e onderste helft is een grote diepvriezer en hier bovenop is een magnetron opgesteld. De hartige broodjes worden bevroren in de,magnetron gedeponeerd. Na enkele seconde verspreidt zich de heerlijke geur van croquetten, saté, hamburgers en shoarmaburgers.
Ook de zoetekauw wordt door Deden niet vergeten. Een lekkere donut, stroopwafel of picknickbol gaat er altijd wel in. De gevulde koek is helemaal niet te versmaden. Een extra grote koek bereid van echte roomboter en amandelspijs. Dus niet zo'n droog geval dat je met koffie weg moet spoelen. Scholen maken veel gebruik van het bruikleensysteem. Als er 100 saucijzenbroodjes per week worden gekocht, krijgen ze gratis de warmhoudkast in bruikleen.
Veelvervig
Sinds kort heeft Deden Brood een nieuw marktobject gevonden: de busbedrijven. Hoewel reizen hongerig maakt, hoeft er geen lunchstop meer gemaakt te worden. De passagiers krijgen gewoon een kant en klaar lunchpakket. Dit kunnen zij onder het rijden, al keuvelend, nuttigen.
Het pakket zit in een veelvervig doosje. Een kunstzinnig geheel waarvan bij het zien het water je al in de mond loopt. De inhoud is één grote verrassing: 3 bolletjes naar keuze, een pakje Fristi of Chocomel en als toetje een appel. Tussendoor een versnapering is ook geen overbodige luxe. Daarom is er in het 9 Commercieel directeur A.J. Spakman ziet de toekomst, na de aanschaf van de broodjessmeermachine, zonnig in. doosje ook nog een rol snoep verstopt. Als dit geen leuke busreis wordt...
Goudhaantje
Er opereren op de verpakte-broodjesmarkt drie bedrijven. Deden Brood is marktleider van de belegde broodjes. Met magnetronprodukten proberen ze dit jaar ook nummer één te worden. „Om dit te bereiken, moeten wij vooral op kwaliteit letten. Door de nieuwe machine kunnen wij een constante kwaliteit waarborgen". De broodjessmeermachine heeft de aandacht van veel bedrijven getrokken. Zelfs vanuit het buitenland heeft men er al naar geïnformeerd. „Het lag eigenlijk niet in de bedoeling de machine te gaan verkopen, maar het is natuurlijk een goudhaantje. Nu willen we de machine wel verkopen, maar zover mogelijk bij ons vandaan. Het heeft natuurlijk weinig zin om de concurrent in het zadel te helpen". Spakman ziet de toekomst zonnig in. Als er steeds nieuwe produkten op de markt komen, zal de omzet nog meer stijgen. Het loopt daar dus wel gesmeerd!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1990
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1990
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's