Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over koude prak en de baan van Nijpels

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over koude prak en de baan van Nijpels

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

moeder met een kinderwagen. Een nieuwsgierige voorbijgangster kijkt onder de wagenkap.

De Regt rommelt aan wat knopjes. De ene trein na de ander begint te rijden. Op een gegeven moment razen veertien treinen over de baan. Als een van de laatste tuft een zware dieseltrein uit. Plotsklaps wordt een station zichtbaar. Het perron wordt bevolkt door talloze reizigers. Een manneke met een zware koffer probeert nog net de trein te halen. De koffiekar staat op klanten te wachten. De tafel heeft een oppervlakte van zo'n twaalf vierkante meter en vult de kamer tot in de hoeken. Stel dat nu in het achterste hoekje een van de veertien trein ontspoort? Geen nood. De Regt heeft eerst zijn spoorbaan op de tekentafel opgezet en netjes uitgekiend waar er een opening moest zijn om in noodgevallen in te kunnen grijpen. Ergens midden in de tafel is dus een kruipgat, keurig gecamoufleerd. Een met riet omzoomd meertje blijkt het gat te verbergen. Het water is een stuk blauw/groen geschilderd matglas dat moeiteloos uit de tafel gewipt kan worden. De rietkraag is gemaakt van uit een oude witkwast geknipte plukjes haar.

Kleiner, kleinst

De baan van De Regt is opgebouwd uit spoor HO, de afkorting van Half Nul. De schaal van deze treintjes is de helft van het vroeger gangbare 0-spoor. „Tegenwoordig heeft bijna geen mens meer plaats voor een baan van die grootte. Vroeger kon dat wel. Wie kapitaalkrachtig genoeg was om z'n geld uit te geven aan modelspoor, woonde in een flink huis. In een flat kun je daar echt niet mee uit de voeten. Flatbewoners maken dus vaker gebruik van spoor N, schaal 1:160. Zo'n vijftien jaar geleden kwam Marklin met een nog kleiner model. Dat was schaal 1:220. Ze noemen dat spoor Z. Kleiner kunnen ze niet, dan hebben ze geen letters meer..."

Modelspoorliefhebbers die hun huis tot het kleinste zolderkamertje hebben gevuld met meer noodzakelijke dingen aan een baan, krijgen van De Regt de raad om met losse panelen te werken. Die zijn gemakkefijk uit elkaar te halen en op te bergen. Als zelfs dat nog te groot is, dan rest nog één mogelijkheid: verzamelaar worden en de treintjes in vitrinekasten opbergen.

„Kijk, hier rijden ook een paar wagons die eigenlijk in zo'n kastje thuishoren. Die van Douwe Egberts bij voorbeeld. Een paar jaar terug kocht ik 'm voor vijftien gulden. Nu is-ie al dertig piek waard. Zulke wagentjes worden gemaakt in een oplage van 250 stuks of zo ter gelegenheid van een jubileum. Als ik ervan hoor, ga ik direct naar Bart Smit of Intertoys om er een te halen. Meestal hebben ze ze niet in voorraad, maar als je erom vraagt, bestellen ze het wel voor je".

Koude prak

De Regt deelt zijn liefde voor treinen met vele bekende en minder bekende Nederlanders. „De organist Piet van Egmond, die had een spul, jongens nou. Een hele kelder vol. Daar stond voor een vermogen. Trouwens, ook Ed Nijpels heeft een prachtige baan".

Het spijt de Barneveldse modelspoorder dat hij altijd alleen met zijn hobby bezig is. „Ik zou dolgraag lid zijn van een club. Het probleem is dat die van alles zitten te rommelen op zondag. Toen ik nog in Lisse woonde, ging het wel. Daar zaten nog een stuk of zeven modelspoorders die de zondag in ere wilden houden. Ik heb er wel eens over gedacht om in Bameveld wat te beginnen, maar er zijn bijna geen modelbouwers. En dan nog, ze houden hier niet van organiseren'.

„Je moet nuchter zijn, daar ben ik heel eerlijk in. Je kunt niet de hele tijd op je zoldertje gaan zitten als je vrouw beneden bezig is. Op je baan mag dan alles feilloos gaan, je huwelijk ontspoort daardoor wel. In de beginjaren van mijn huwelijk ben ik wel eens te egoïstisch bezig geweest. Op alle mogelijke tijden zwierf ik bij het spoor rond. En mijn vrouw thuis maar wachten met de koude prak. Gelukkig vindt mijn vrouw m'n baan fantastisch, al komt ze zelden bo

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Over koude prak en de baan van Nijpels

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's