Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Telemann

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Telemann

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Telemann schrijft even snel en gemakkelijk een achtstemmig motet als een ander een briefje", aldus G. F. Handel, die toch ook bepaald geen langzame werker was. Het oeuvre van Georg Philipp Telemann is van een haast onwaarschijnlijke omvang: meer dan vierduizend werken. Men is dan gauw geneigd van een veelschrijver te spreken. Telemann had, wat zijn betekenis voor het nageslacht betre :t, enkele dingen tegen. Naast de kwalificatie van veelschrijver was hij ook nog zo ongelukkig om tijdgenoot van J. S. Bach en G. F. Handel te zijn. Ten slotte heeft hij naar mijn smaak zijn portret niet mee gehad. Het overigens prachtige schilderij van August Wolf toont ons een in fluweel gehulde man, die ons ernstig in de ogen blikt. De forse neus en de samengeknepen lippen lijken op een zuinige en weinig inschikkelijke natuur te wijzen.

Gelukkig hebben de voortreffelijke violist Reinhard Goebel en het door hem geleide Musica Antiqua Köln zich van bovenstaande opmerkingen niets aangetrokken. Op maar liefst vier cd's spelen zij met aanstekelijk enthousiasme de volledige Tafelmusik van de grote meester. Wat moeten we ons bij Tafelmusik voorstellen? Nierwat de voorplaat suggereert: een muzikaal behangetje bij een rijkeluis eet- en drinkgelag. Voor dit doel werd zeker veel muziek, ook die van Telemann gebruikt, maar met Tafelmusik werd iets anders bedoeld.

Naast de enorme produktie van cantates, passies, oratoria, opera's en instrumentale muziek dreef Telemann in zijn standplaats Hamburg ook nog een muziekhandel en uitgeverij. Regelmatig gaf hij muziek in eigen beheer uit. Aangezien gedrukte muziek vaak een pedagogisch doel had, met name voor de vele amateurs uit die tijd, moet deze Tafelmusik vooral gezien worden als een soort 'hogeschool' voor het en- semblespel. Andere componisten gebruikten dezelfde titel voor gelijksoortige uitgaven. Omdat in een Tafelmuziekuitgave allerlei bezettingen voorkwamen, verkocht deze beter dan banden met sonates en concerten.

Telemann hoopte trouwens dat deze uitgave „hoffentlich einst zum Ruhm gedeien" zou. Voor acht Reichstaler kon men inschrijven en maar liefst 206 belangstellenden meldden zich. Hij heeft er dus goed aan verdiend. Zijn afnemers konden echter tevreden zijn. Ze kregen een kleine vijf uur muziek van hoge kwaliteit in hun bezit en om het allemaal onder de knie te krijgen waren ze jaren zoet.

Musica Antqua Köln toont ons een Telemann waar de vreugde van af spettert. Virtuoos, doortastend en helder van klank wordt deze muziek op authentieke instrumenten vertolkt. Naast een aantal suites en concerten zijn er kwartetten, trio's en solosonates in verschillende bezettingen te horen. Telemann kan onmogelijk een saaie man geweest zijn. Zijn creativiteit is inderdaad onuitputtelijk. Naar deze cd's blijf je luisteren. Het smaakt voortdurend naar meer.

Om het overzichtelijk te houden, deelde Telemann zijn "Musique de Table" op in drie Productions, die alle dezelfde volgorde hebben: een Orkestouverture, bestaande uit vijf tot zeven delen, die samen ongeveer een halfuur duren; een vierdelig kwartet, dan een concert voor enkele solisten en orkest; vervolgens een triosonate en een solosonate ook met elk vier delen en ter afsluiting een "Conclusion", een kort orkestwerk. Een muzikaal verband is er niet, ook werden ze vroeger nooit in volgorde uitgevoerd, maar dat hindert niet. Wie van barokmuziek in al zijn grilligheid en sierlijkheid houdt, mag deze prachtige uitgave uiet missen.

N.a.v. "G. P. Telemann, Tafelmusik"; Musica Antiqua Köln o.l.v. Reinhard Goebel; Archiv; 427 619-2.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Telemann

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's