Een aanklacht tegen het Noordzeebeleid
Jaarlijks sterven er 60.000 vogels voor onze kust door olie en chemicaliën
Er zijn de laatste maanden steeds weer massale strandingen vastgesteld van met olie besmeurde vogels. Volgens Vogelbescherming en het Nationaal Comité Zeevogels Olievrij vormen die het bewijs dat het beleid faalt. De twee ministersconferenties over de Noordzee die zijn gehouden, blijken absoluut onvoldoende effect te hebben. Wat de derde conferentie zal uitwerken, moet worden afgewacht. Er zijn wel goede afspraken gemaakt maar wat zal er van de uitwerking terechtkomen? Ieder jaar gaan er minstens 60.000 vogels voor onze kust dood, het grootste deel daarvan door de gevolgen van olieverontreiniging. Met een rijdend "vogelmortuarium" vol dode olieslachtoffers hebben de beide organisaties tijdens de derde Noordzeeconferentie getracht duidelijk te maken hoe bedroevend de situatie is.
Volgens directeur S. Woldhek van Vogelbescherming is het „onthutsend en beschamend te moeten constateren dat een korte strandwandeling voldoende is om een dergelijke hoeveelheid dode vogels te verzamelen". „De sterfte door verontreiniging met olie en chemicaliën is nog altijd enorm. Het vogelmortuarium maakt voor de deelnemers aan de Noordzeeministersconferentie duidelijk dat er nu drastische maatregelen genomen moeten worden. De grote hoeveelheden dode vogels zijn het overtuigendste bewijs van het volstrekt falende Noordzeebeleid".
Maatregelen
Om de Noordzee weer tot een veilig leefgebied voor de vogels te maken, is volgens Vogelbescherming een aantal drastische maatregelen nodig. Als eerste wil zij stopzetting van alle (nu nog steeds legale) olielozingen op zee. Door de Noordzee te verklaren tot "Special Area" onder het MARPOL-verdrag Annex I worden alle olielozingen vanaf schepen verboden. Dezelfde regels dienen volledig van toepassing te worden verklaard op de offshore-industrie, waarmee ook dumping van grote hoeveelheden oliehoudend boorgruis en dergelijke wordt verboden.
Als tweede maatregel wil de vereniging verlaging van de drempel voor afgifte van afvalolie. De hoge directe kosten voor het afgeven van (vooral kleine hoeveelheden) afvalolie aan verwerkingsinstallaties op de wal werken illegale lozingen door schepen in de hand. De overheid kan dit probleem ondervangen door te voorzien in een goed en gratis netwerk van havenontvangstinstallaties. Kosten daarvan kunnen worden betaald uit een toeslag op havengelden. Illegaal lozen levert dan in dat opzicht geen voordeel meer op.
Als derde werd voorgesteld de mogelijkheden tot optreden tegen overtreders uit te breiden. Buiten de territoriale wateren is te weinig rechtsmacht de voornaamste oorzaak van onvoldoende optreden tegen illegale lozers. Snelle instelling van een Exclusieve Economische Zone en een daadwerkelijk effectief gebruik van de aldus verkregen juridische mogelijkheden kunnen veel verbetering geven.
De wil ontbreekt
Vogelbescherming wil ook een verbeterde bewijsvoering en verhoging van de boetes. Onvolledig bewijs is vaak de reden dat overtreders zelden worden veroordeeld. Het verkrijgen van geldige bewijslast moet prioriteit krijgen. De lage boetes doen het voordeel van illegaal lozen op geen stukken na teniet. Ook dat moet veranderen.
Ten slotte wil Vogelbescherming dat er averijhavens worden aangewezen, zodat lekkende olietankers niet wekenlang op zee moeten blijven drijven. Daardoor kunnen rampen worden beperkt. Zulke havens moeten worden uitgerust met voorzieningen om rampen te kunnen bestrijden. Vogelbescherming vindt dat genoemde maatregelen gemakkelijk kunnen worden gerealiseerd en dat ze technisch uitvoerbaar zijn. De politieke wil en de bereidheid van olie- en scheepvaartmaatschappijen ontbreken echter. Men moet er een klein deel van de winst in willen steken. Nederland is een belangrijke Noordzeestaat. Daarom moet ons land de leiding nemen, aldu^ Vogelbescherming.
Van de derde Noordzeeconferentie, die begin deze maand werd gehouden, werd gezegd dat het een onverwacht succes is geworden. Toch werd door de Britse milieuminister gezegd dat zijn land nog niet aan de afspraken kan voldoen. Voordat aan bovengenoemde punten zal zijn voldaan, zal er nog heel wat gediscussieerd worden. Ook zullen er eerst nog duizenden vogels doodgaan door olieverontreiniging. Die verontreiniging bedreigt niet alleen de dieren maar uiteindelijk ook de mens.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1990
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1990
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's