Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Klacht over trage overheid vaak terecht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Klacht over trage overheid vaak terecht

Ombudsman krijgt steeds meer vragen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG - Drie van de vier klachten van burgers over het te trage tempo van werken bij de overheid zijn gegrond. Dat geldt ook voor vier van de vijf klachten over informatieverstrekking door de overheid. In driekwart van de 1022 rapporten die Nationale Ombudsman mr. dr. M< Oosting in 1989 uitbracht, kwam hij tot het oordeel dat de overheid niet behoorlijk had gehandeld.

Deze gegevens zijn afkomstig uit het jaarverslag over 1989, dat de Ombudsman vanmorgen aan voorzitter Deetman van de Tweede kamer heeft aangeboden. Uit dit jaarverslag blijkt dat steeds meer mensen een beroep doen op de Nationale Ombudsman. Het afgelopen jaar wisten bijna 13.000 mensen de weg naar hem te . vinden met een klacht, een vraag of een verzoek om hulp bij een probleem. Dit aantal betekent een stijging van ruim 18 procent ten opzichte van Het voorgaande jaar.

Het aantal terechte klachten steeg ook. In 76 procent van de gevallen waren de klachten terecht en moest Ombudsman Oosting concluderen dat de overheid niet behoorlijk had gehandeld. Het jaar daarvoor bedroeg dat percentage 69. Veel klachten betroffen de ministeries van financiën, over het ministerie van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer (VROM) werden het meest gegrond verklaard: dat gebeurde bij 93 procent van de rapporten.

Aanbevelingen

Naast het werktempo en het verstrekken van verkeerde informatie scoorden klachten- over de behandeling door ambtenaren, de redelijkheid van genomen beslissingen en het niet in acht nemen van bindende beslissingen hoog. Oosting deed in 73 van de 1022 rapporten —140 rapporten meer dan in 1988— een aanbeveling aan de betrokken overheidsinstantie. Daarvan zijn er 43 opgevolgd, zes niet. De overige aanbevelingen waren eind vorig jaar nog in behandeling. In een aantal gevallen nam de overheid maatregelen tijdens het onderzoek. 173 klagers verzochten om stopzetting van het onderzoek door de Ombudsman, vrijwel altijd omdat zij inmiddels tevreden waren gesteld.

Onjuiste overheidsbeslissingen leiden er vaak toe dat de burger op het verkeerde been wordt gezet. Die burger neemt daardoor vervolgens zelf een verkeerde beslissing, zoals bij voorbeeld het te laat invullen van een formulier, zo constateert de Ombudsman. Hij vindt het wrang dat in die situaties het nadeel volledig bij de burger ligt en de overheid er vaak zelfs voordeel aan overhoudt door -bij voorbeeld- het niet behoeven justitie en de politie. De klachten te betalen van subsidie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 26 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Klacht over trage overheid vaak terecht

Bekijk de hele uitgave van maandag 26 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's