Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pakketkeuze: een individuele zaak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pakketkeuze: een individuele zaak

Alsjeblieft geen scheikunde

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze tijd van het jaar wordt op het voortgezet onderwijs een begin getaakt iet de pakketkeuze. Hierover hadden wij een gesprek iet de HAVO/VNO-dekanen van de Guido de Brés (Rotterdat), dhr. P. Schot en H.J. Bruinsia. Hoe kont bet vakkenpakket tot stand? Bij het kiezen van een vakkenpakket «oeten de leerlingen uitgaan van: 1 hun interesses en capaciteiten en 2 de eisen van het vervolgonderwijs, (Het vakkenpakket hangt ml. nauw samen iet wat de leerlingen later willen gaan doen.) Door de leerlingen hierover te inforteren en ze te begeleiden koit na verloop van tijd het uiteindelijke vakkenpakket tot stand. Hat zijn exacte vakken en is het verstandig die te kiezen? De belangrijkste exacte vakken zijn wis-, natuur- en scheikunde. En verder zijn biologie handelswetenschappen en econo«ie II tamelijk exact. Is het verstandig die te kiezen? Tja, dat is een individuele zaak. Voor de één wel, voor de ander niet. Je toet jezelf afvragen: A kan ik die vakken aan? en B heb ik ze later nodig? Een leerling toet de kreet van de regering "Kies exact" niet zotaar klakkeloos opvolgen. Nant daarvan krijg je grote ongelukken. Vooral als de vakken te ioeilijk voor je zijn. Vat kan je ondermeer gaan doen tet een HMO/m-diploÊa? Nou, een kast vol; in het kort ziet het er zo uit; Het je HAVO-diplota kan je naar het VNO of je zoekt een baantje, je kan ook naar het HBO. Net het VUO-dipIota kan je naar de universiteit of ook naar het HBO. Natuurlijk kan je ook gaan werken, «aar dat komt niet veel voor. Wit u verder nog iets opmerken voor leerlingen die voor de pakketkeuze staan? Je toet er wel tee bezig zijn, taar niet te kratpachtig. Nant het kott heus wel voor elkaar! Ook toet je niets gaan fixeren vastzetten) voordat je goed hebt nagedacht over je toekotst, natuurlijk toet je je ook afvragen wat je wel of niet tag in overeenkotst tet Gods Noord! .:-««.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 26 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Pakketkeuze: een individuele zaak

Bekijk de hele uitgave van maandag 26 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's