Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. Hawtorn: „Predikant moet profeten navolgen"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. Hawtorn: „Predikant moet profeten navolgen"

Leicesterconferentie geopend met 350 deelnemers

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

LEICESTER - De Leicesterconferentie van The Banner of Truth in Engeland is gisteren begonnen met een openingspreek van ds. Hawtorn, een presbyteriaans predikant uit Noord-Ierland. Naar aanleiding van Jacobus 5:10 hield hij een thematische preek over Mozes. De Leicesterconferentie, een jaarlijkse bijeenkomst voor predikanten, studenten in de theologie en zendelingen, telt dit keer ruim 350 deelnemers.

„Wij zijn geroepen de profeten na te volgen. Niet in hun hoedanigheid als ontvangers van de openbaring Gods, maar wel in de hun geschonken genadegaven die zij delen met al Gods kinderen", aldus ds. Hawtorn. De spreker vroeg aandacht voor het persoonlijke leven van Mozes, voor zijn gezinsleven en voor zijn leven als dienstknecht van God.

Ten aanzien van het persoonlijke leven van Mozes wees hij erop dat Mozes allereerst een man van gebed was. De inhoud van Mozes' gebedsleven was: „Toon mij Uw heerlijkheid". Hij begeerde God al dieper en dieper te mogen kennen. Niet het minst hierin kan Mozes ons tot een voorbeeld gesteld worden. Wat is de inhoud van onze gebeden? Hoe is onze relatie tot God? Onze relatie tot God stempelt ons hele leven.

Naam

Mozes' leven werd ook, zo vervolgde ds. Hawtorn, door ootmoed gestempeld. God Zelf zei tot Mozes: „Laat mij toe dat Mijn toorn tegen hen -namelijk het volk van Israëlontsteke en hen vertere. Zo zal ik U tot een groot volk maken". Het ging Mozes echter niet om de grootheid van zijn eigen naam, maar om de grootheid van Gods Naam.

Mozes was ook een man van geloof. Zich baserend op Gods beloften, niet aan Egypte maar aan Israël gegeven, maakte hij een keuze. De Noordierse predikant legde de aanwezigen de vraag voor: Hoe prediken wij over de onzienlijke dingen? Kunnen onze mensen merken dat we zelf geloven wat wij hun prediken?

Voorbede

In zijn huiselijk leven heeft Mozes betoond de eer van God te zoeken boven rust in zijn gezin. Tegen de zin van zijn vrouw werden zijn zonen ten slotte besneden. Een ware dienstknecht van God zoekt het eeuwig welzijn van zijn gezin, maar dat betekent niet dat de zorgen van het gezin ons zo in beslag mogen nemen dat we niet toekomen aan ons werk in de wijngaard des Heeren.

Als knecht van God was Mozes niet bevreesd voor mensen. Hij gaf de boodschap van God onverkort door. Ds. Hawtorn drukte de conferentiegangers op het hart de realiteit van de eeuwige rampzaligheid in de prediking duidelijk aan de orde te stellen. Hij besloot z'n preek met erop te wijzen hoe Mozes voorbede deed voor het volk. Hij gaf dat niet op, ondanks de wederspannigheid van het volk.

Wenende prediker

Dr. O. Palmer Robertson uit de Verenigde Staten verzorgt deze conferentie een drietal lezingen over Joel. Gisteravond hield hij zijn eerste lezing, met als thema "Een wenende prediker". In Joel 1 en 2 worden de leidslieden van het volk uitdrukkelijk aangesproken. De ontvankelijkheid van de gemeente voor de boodschap van God wordt mede bepaald door het gedrag van haar leidslieden.

Een van de meest wezenlijke kenmerken van een knecht van God is dat hij weent. Weent over z'n eigen zonden en die van de gemeente. Het boek Joel laat ons zien dat de ware vreugde bestaat in het brengen van offers aan de Heere. Door de vallei van berouw komt het tot de vreugde van het herstel van het volk van God.

„Het oordeel begint bij het huis Gods. De God van het verbond slaat Zijn volk als het afwijkt van Hem. Bekering is nodig om voorbereid te zijn op de Dag des Heeren. Bekering is ook mogelijk, want God is genadig. Zoals het oordeel begint bij het huis van God, zo ook berouw en bekering. Hoe zou de wereld zich bekeren als de kerk zich niet bekeert?" aldus de predikant.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Ds. Hawtorn: „Predikant moet profeten navolgen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's