Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Menselijk falen was oorzaak van SLM-ramp

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Menselijk falen was oorzaak van SLM-ramp

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

AMSTERDAM - De ramp met het SLM-vliegtuig op 7 juni vorig jaar is het gevolg geweest van menselijk falen en niet van technische mankementen aan het toestel.

De gezagvoerder van het vliegtuig had op basis van de hem beschikbare vlieggegevens moeten uitwijken naar een ander vliegveld, omdat het zicht onvoldoende was.

Dat is de belangrijkste conclusie van NOS-radio-verslaggever R. Khemradj, de schrijver van het boek "Vlucht PY-764, de SLM vliegramp in Suriname", dat vandaag in Hilversum werd gepresenteerd. Bij de ramp nabij het Surinaamse vliegveld Zanderij kwamen 176 mensen om het leven. Slechts tien inzittenden overleefden het drama. De DC-8 was onderweg van Amsterdam naar Paramaribo.

Khemradj schreef het boek op basis van onder meer eigen onderzoek in Suriname en de letterlijke tekst van de gesprekken en gegevens die door de zwarte doos zijn geregistreerd tijdens de laatste 30 minuten van vlucht PY-764. Ook wist hij de hand te leggen op de verslagen van gesprekken van de Amerikaanse NTSB (National Tranportation Safety Board) met de Surinaamse autoriteiten en de SLM. De NTSB leidt het onderzoek naar de oorzaak van de vliegramp.

„Mijn conlusie is dat de oorzaak van de ramp niet moet worden gezocht in technische mankementen, maar in een verkeerde interpretatie van de vlieggegevens op het cruciale moment van de landing", aldus Khemradj.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Menselijk falen was oorzaak van SLM-ramp

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's