Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Graag snel uitspraak over tracé van tgv

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Graag snel uitspraak over tracé van tgv

Maij-Weggen overlegt met GS Brabant:

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN BOSCH - Minister MaijWeggen (Verkeer en Waterstaat) wil binnen zes tot acht weken duidelijkheid over het meest wenselijke Brabantse tracé voor de hogesnelheidstrein tgv. Maij-Weggen zei dit gistermiddag in Den Bosch na afloop van een werkbezoek aan het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant. De tgv moet in de toekomst gaan lopen tussen Parijs en Amsterdam.

Het afgelopen weekend liet de Brabantse commissaris van de Koningin, mr. F. Houben, weten dat de voorgestelde tracés langs Bergen op Zoom onaanvaardbaar zijn. Daar nieuwe spoorbanen aanleggen zou een te ernstige aantasting van allerlei natuurgebieden tot gevolg hebben, aldus Houben. Daarom vinden GS dat de tgv gebruik moet maken van de bestaande spoorbaan van Antwerpen via Roosendaal naar de Randstad.

„Het standpunt van de provincie is helder", aldus Maij-Weggen. Ze is bereid Noord-Brabant „een maximale inspraak" te geven bij de vaststelling van het tracé. „Daarom wordt het overleg daarover met de provincie op korte termijn hervat. Ik sluit niet uit 'SSh de dat 'dan opK-JÜiöerè t'raCés orde komen dan 'cfi'é waaroVWnu ai wordt gesproken. Ik ben" ervan'overtuigd dat het in goed onderling overleg mogelijk moet zijn om te kiezen voor de meest verstandige oplossing. Ik heb geen enkele reden om te denken dat we daar niet uitkomen", aldus de minister.

Snelheid

Tijdens dat „open overleg" komt ook aan de orde met welke snelheid de tgv door Brabant moet rijden. Volgens GS is het niet nodig dat de trein op topsnelheid, dat wil zeggen 300 kilometer per uur, rijdt. Minister Maij-Weggen denkt daar anders over, zo bleek gisteren. „De tgv moet een train a grande vitesse kunnen zijn, anders moet je er niet eens aan beginnen". Tijdens het overleg is de minister GS tegemoetgekomen voor wat betreft de status van het kanaal de Zuid-Willemsvaart. Maij-Weggen is bereid het Limburgse deel van dat kanaal en het stuk tussen Veghel en de Maas aan te merken als hoofdvaarweg.

Vanuit Noord-Brabant is daar lange tijd op aangedrongen. De minister is ook bereid die delen van het kanaal geschikt te maken voor grotere schepen. Voor wat betreft het deel tussen Veghel en Limburg wil MaijWeggen eerst een studie laten verrichten door rijks- en provinciale waterstaat. „Afhankelijk daarvan zou dat deel van het kanaal de status kunnen krijgen van toekomstige hoofdvaarweg. Geld om ook dat stuk op te krikken is echter pas beschikbaar na het jaar 2000".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Graag snel uitspraak over tracé van tgv

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's