Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SGP-kamerlid Van der Vlies ziet PvdA-vinger in basisvorming- pap

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SGP-kamerlid Van der Vlies ziet PvdA-vinger in basisvorming- pap

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG - De maatschappelijke ontwikkelingen vragen om een algehele verhoging van het ontwikkelingsniveau bij het voortgezet onderwijs. Daarom is het van belang dat alle leerlingen op de hoogte zijn van technologische ontwikkelingen en van automatisering. Ook is er steeds meer behoefte aan meer leerlingen die verschillende talen spreken.

Ziehier enkele van de redenen waarom de bewindslieden die verantwoordelijk zijn voor het onderwijs in ons land, dinsdag kwamen met hun voorstellen over de basisvorming. In de eerste jaren van het voorgezet onderwijs moet in veertien vakken lesgegeven worden. Na minimaal twee en maximaal vier jaar wordt het niveau van de leerling getoetst en kan doorstroming plaatsvinden naar één van de bestaande scholen. De voorstellen die deze week zijn gepresenteerd zijn voor advisering naar de onderwijsorganisaties en adviesorganen gestuurd. De regering bepaalt in de loop van deze zomer een definitief standpunt.

SGP-fractievoorzitter Van der Vlies, die tevens de onderwijsspecialist is binnen de fractie, is niet op voorhand tegen vernieuwing van het voortgezet onderwijs. Op verschillende punten uit de regeringsplannen heeft Van der Vlies pittige kritiek, maar vergeleken met de oorspronkelijke ideeën over de middenschool, is het „een hele verademing'.



Kerndoelen

Een zelfde benadering kiest de SGP'er ook ten opzichte van de zogenaamde kerndoelen waaraan het niveau van het onderwijs getoetst moet worden. Ten opzichte van de oorspronkelijk'plannen ten aanzien van de eindtermen een verbetering, zeker als de kerndoelen 'globaal' geformuleerd worden, zoals is aangekondigd. Maar tevreden is Van der Vlies nog niet.

Met name de uitzonderingsmogelijkheden die er volgens de plannen komen voor scholen om af te wijken van de kerndoelen omdat ze strijdig zijn met de" grondslag van de school, hebben de SGP'er hogelijk verbaasd. Er kan alleen voor het vak geschiedenis/staatsinrichting een uitzonderingspositie mogelijk zijn. „Als ik naar de veertien vakken kijk, die verplicht worden gesteld, zijn er zeker die meer identiteitsgebonden zijn dan dit vak. Ik noem Nederlands, biologie en aardrijkskunde. Wij zeggen dat die mogelijkheid tot uitzondering moet er voor alle vakken zijn. Dat is de uitwerking van de vrijheid van onderwijs en de autonomie van de schoolbesturen".

Vraagtekens heeft Van der Vlies ook over de toetsing van de kerndoelen op één niveau: „Wordt de snelle leerling recht gedaan en wordt de minder begaafde leerling ook op de juiste wijze benaderd?" Dat leerlingen na het tweede jaar basisvorming reeds examen mogen doen en anderen die minder snel Ieren, na vier jaar, komt dieels aan dit bezwaar tegemoet. „Maar het wordt me allemaal te veel een eenheidsworst. Daar zijn wij nooit voor geweest. Daar komt bij dat er na de basisvorming bij doorstroming grote leeftijdsverschillen kunnen ontstaan".

Van der Vlies erkent dat het lager beroepsonderwijs voor een hele zware operatie staat omdat daar niet alleen de basisvorming ingevoerd moet worden, maar ook omdat tegelijkertijd een vernieuwing wordt doorgevoerd. Het beroepsgerichte karakter van opleiding moet verbeterd worden. Er komt ook een nieuwe naam om de schoolsoort van het negatieve imago te ontdoen. In de toekomst zal er gesproken worden over voorbereidend beroepsonderwijs.

Met name over de vernieuwing van het lager beroepsonderwijs is de SGP'er goed te spreken. „Het is voor mij overigens nog de vraag of door deze operatie het imago van het lager beroepsonderwijs zo verbeterd wordt dat de verminderde instroom van de afgelopen jaren wordt wordt omgezet in een groei. De vernieuwing moet ook vertaald worden in leerstof en inventaris, enzovoorts".

Daarvoor zal geld beschikbaar moeten komen. De hele operatie moest eerst budgettair neutraal verlopen. Nu is er incidenteel 240 miljoen beschikbaar en structureel 163 miljoen. „Dat bedrag, dat overigens bedoeld is voor alle scholen, is mijns inziens nog altijd aan de magere kant", zo concludeert de SGP-voorman. Van der Vlies erkent dat de vorming van brede scholengemeenschappen -zoals de regering wil- waarin naast avo en vwo ook lbo wordt gegeven, voordelen heeft ten aanzien van doorstromingsmogelijkheden voor de leerlingen. „Maar dat wil niet zeggen dat een 'smalle' school voor ons een 'defecte' school is, integendeel". Overigens moet de SGP'er ook niets hebben van de rol die provincies gaan spelen bij het fuseren van scholen: „Laat de planning van onderwijsvoorzieningen maar op nationaal niveau''.

Vrije ruimte


Zeer ernstige kritiek heeft Van der Vlies ook op de halvering van de 20 procent vrije ruimte die scholen in eerste instantie zouden krijgen om zelf te bepalen welke lessen ze zouden geven. „Die 20 procent vonden wij indertijd krap genoeg, maar nadat alle mogelijkheden bij het ministerie waren nagerekend, bleek dat net te gaan. Nu zien we het omgekeerde. Ik zeg vanuit mijn standpunt: Laat de scholen kiezen". „Dit voorstel is verbazingwekkend: want tegelijkertijd wordt door de overheid gezegd: geef de scholen meer zelfstandigheid. Met deze voorstellen gaan we precies de andere kant op. Daaraan kun je zien dat er PvdA-bewindslieden op het departement zitten. Vanuit die politieke traditie kan ik het allemaal goed begrijpen. Het eigene van de identiteit van de school komt gemakkelijk onder grote druk te staan, gewoonweg omdat er onvoldoende ruimte zou kunnen ontstaan om bepaalde vakken te geven", aldus Van der Vlies.  Maar over een en ander moet nu wel duidelijkheid komen naar het onderwijsveld toe. De SGP-onderwijsspecialist: „Het wordt nu de hoogste tijd dat er zekerheid verschaft wordt aan het onderwijs. Het is toch frusterend dat je jarenlang met die discussie bezig bent. Men is moe van alle modellen en voorstellen. Met wil zekerheid, duidelijkheid en vooral rust".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

SGP-kamerlid Van der Vlies ziet PvdA-vinger in basisvorming- pap

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's