Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NS spartelt tegen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NS spartelt tegen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De NS is niet gelukkig met de OV-jaarkaart die alle studenten met Ingang van volgend jaar van minister Ritzen krijgen. Die studentenkaart zal zo'n stroom nieuwe reizigers opleveren, dat het met name in de spitsuren dringen wordt. Op die manier komt er niets terecht, zo vrezen de Nederlandse Spoorwegen, van de doelstellingen van het Structuurschema Verkeer en Vervoer en het Nationaal Milieubeleidsplan om automobilisten over te halen voortaan met de trein te gaan. Minister Malj-Weggen ziet het allemaal niet zo somber in. Wel acht ook zij het nodig dat het extra spitsvervoer In goede banen wordt geleid. Een van de mogelijkheden daartoe is het wijzigen van de aanvangstijden van de onderwijsinstellingen. Die moeten of naar voren of naar achteren en in leder geval niet meer samenvallen met de kantoortijden. Maar zo'n verschuiving zal niet zonder slag of stoot gebeuren. Dat is wel duidelijk.

Daarnaast is het mogelijk het spoorwegnet te ontlasten door het Inzetten van snelbussen die een regelrechte verbinding geven met bepaalde universiteitscentra en andere onderwijsconcentratles. Daardoor kan In de meeste gevallen ook de reistijd voor de studenten verkort worden. Niettemin blijft voor de NS de noodzaak van capaciteitsvergroting bestaan.

De voornaamste redenen waarom forensen meestal de auto kiezen In plaats van het openbaar vervoer, zijn reistijd en reiscomfort. Wat dat betreft wordt de concurrentiepositie van het openbaar vervoer er niet beter op wanneer het aan de ex-automobilist niet meer dan een krappe staanplaats kan bieden; terwijl bovendien door de overbezetting van de lijnen de kans op vertragingen toeneemt.

Met het verstrekken van OV-kaarten aan bepaalde groepen mensen (studenten, militairen) wordt met name beoogd hen ervan te weerhouden om per auto te reizen. Daarbij moeten we echter niet vergeten dat die OV-kaarten de houders er gemakkelijk toe brengen extrareizen te maken. Het kost hun Immers toch niets. Maar ook het openbaar yervoer is belastend voor het milieu, zij het per reizigerskilometer veel minder dan de personenauto. Het openbaar vervoer legt ook beslag op de schaarse ruimte. Dat geldt zowel voor de trein, die een eigen baan heeft, als voor de bus, die van de openbare weg gebruik maakt.

Daarbij komt dat de prijs van de OV-kaarten afgeleid is van de kosten van het normale treinkaartje. Maar die treinkaartjes zouden wel tweemaal zo duur moeten zijn wanneer de treinreiziger de werkelijke kosten zou betalen. Trein, bus en tram worden immers door de overheid zwaar gesubsidieerd.

Ook dat Is een reden om niet al te kwistig OV-kaarten rond te strooien. In ieder geval geldt dat wanneer het reizigersaanbod toeneemt als gevolg van de introductie van OV-kaarten voor bepaalde categorieƫn mensen of om andere redenen, er extra geld naar de openbaar-vervoersbedrijven moet om de gestegen tekorten te dekken en nieuwe investeringen te doen. Bij de spoorwegen, die nu eenmaal een geheel eigen Infrastructuur hebben, gaat het daarbij niet alleen om investeringen In nieuwe treinstellen, maar ook om verlenging van perrons, modernisering van stationsgebouwen en eventueel de aanleg van nieuwe lijnen.

Komt dat geld voor die investeringen en voor het dekken van de gestegen exploitatietekorten niet beschikbaar, dan zal de stroom van nieuwe reizigers alleen maar lelden tot een kwaliteitsvermindering van het openbaar vervoer. Trouwe klanten worden daardoor afgestoten en de militairen en studenten, die nu collectief naar het openbaar vervoer gelokt worden, houden daar zo'n slechte herinnering aan over dat velen van hen de rest van hun leven het openbaar vervoer zo veel mogelijk zullen mijden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 april 1990

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

NS spartelt tegen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 april 1990

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's