Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meevallers bij bouw R/damse spoortunnel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meevallers bij bouw R/damse spoortunnel

Weinig aanspraak op schadeloosstelling ||

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ROTTERDAM - Bij de bouw van de Rotterdamse Spoortunnel onder de Nieuwe Maas is sprake van een enorme meevalier van tientallen miljoenen guldens. Aan schadeloosstellingen aan het bedrijfsleven en bewoners is tot nu toe slechts twee miljoen gulden uitgekeerd. Dat werd gisteren bekendgemaakt tijdens een bezoek van Rotterdamse wethouders aan het voorlichtingscentrum voor de bouw.

Het bedrag aan schadeloosstelling Straks, als de bouw klaar is, krijgen was bij het begin van de werkzaam- ze een nog betere plek, boven op de heden veel hoger geschat. De Kamer van Koophandel hield het toen op claims tot een totaalbedrag van tussen de 25 miljoen en 100 miljoen gul tunnel.

De bouwers verwachten dat al in 1993 twee sporen van de tunnel in gebruik kunnen zijn. Het jaar daarop den. Verwacht wordt dat het bedrag komen ook de andere twee sporen nauwelijks groter zal worden dan gereed. In 1995 wordt het werk ver twee miljoen gulden ' Van de twee miljoen gulden is vier ton besteed aan hotelovernachtingen gedurende 45 nachten voor bewoners aan het Stieltjesplein. Hen stond onaanvaardbare geluidhinder te wachten. Claims van bedrijven vielen mee. Ook de marktkooplieden, die hun oude, tochtige stek onder het spoorviaduct verlieten vanwege het dende rend geweld van passerende volgens afgerond, inclusief de nieuwe bestratingen en aanvullende bouw bovengronds. Dat zou een jaar eerder zijn dan gepland.

Voorlichting

Om schadeclaims te voorkomen, wordt strikt samengewerkt .tussen de verantwoordelijken voor de technitreinen sche kant en de voorlichting. Is er boven hun hoofd, zijn beter af met niets tegen de verwachte overlast te hun plaatsen rond de Mariniersweg, doen, dan wordt de situatie aan de betrokkenen uitgelegd en wordt naar oplossingen gezocht. Het afgelopen jaar bij voorbeeld werden er tussen de 70.000 en 80.000 brieven verstuurd over zeker 70 verschillende onderwerpen.

Rijkswaterstaat toonde in eerste instantie „enig onbegrip" voor de Rotterdamse voorlichtingsaanpak. „Ze deden zoiets niet bij het bouwen van een tunnel. Dat ging dan wel steeds om tunnels in het weiland en niet midden in de stad", aldus directeur K. de Wijs van Gemeentewerken.

Neeltje-Janseffect

Het is regelmatig mudvol in het speciale voorlichtingscentrum voor de bouw. Met bussen tegelijk worden mensen aangesleept. De stad heeft onlangs een „miljoentje" extra gevraagd aan minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat om tegemoet te komen aan die grote belangstelling. De plaatselijke wethouder spreekt van een „Neeltje-Janseffect"; dit werkeiland in de Oosterschelde trok tijdens de aanleg van de stormvloedkering jaarlijks tienduizenden bezoekers.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 april 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Meevallers bij bouw R/damse spoortunnel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 april 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's