Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Landsadvocaat geeft regering gelijk inzake reiskostenforfait

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Landsadvocaat geeft regering gelijk inzake reiskostenforfait

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG - Landsadvocaat J. L. de Wijkerslooth gaat ervan uit dat de bewindslieden van financiën in de schriftelijke discussie met het parlement over aftopping van het reiskostenforfait terecht constateren dat iedere plaats in Nederland op een of andere wijze per openbaar vervoer is te bereiken.

Bovendien neemt hij het oordeel over dat gevallen waarin in redelijkheid niet gevergd kan worden dat de werknemer in het woon-werkverkeer de auto neemt (bij voorbeeld omdat de reistijd per openbaar vervoer onoverkomelijk is), tot de zeer hoge uitzonderingen behoren.

Op grond van die vooronderstellingen baseert hij zijn advies van 2 april 1990 aan staatssecretaris Van Amelsvoort. Dat houdt in dat van de overheid niet in redelijkheid gevergd kan worden met het oog daarop af te zien van de gehele aftopping of voor moeilijke individuele gevallen daarop een uitzondering te maken. AMSTERDAM Amsterdam moet voorlopig geen nieuwe leeflaagsaneringen uitvoeren. Dat schrijven Amsterdamse bewoners- en milieu-organisaties in een brandbrief aan de Amsterdamse gemeenteraad.

De organisaties zeggen bezorgd te zijn over de manier waarop de bodemsaneringen in Amsterdam worden uitgevoerd. Bij deze manier van saneren wordt slechts de bovenste laag grond schoongemaakt, waarna een nieuwe schone laag zand („leeflaag") wordt gelegd.

Volgens de organisaties blijft zo de overige verontreiniging achter. „Er worden tot nu toe volstrekt onvol

De tweede vraag, naar potentiële discriminatie in de regeling van mensen die reizen op losse kaartjes (aftopping) of op een jaartrajectkaart (behoud van de volledige reiskostenaftrek), beantwoordt hij op slechts anderhalf A-viertje. Wie losse kaartjes voor de belastingaftrek accepteert, maakt de regeling fraudegevoelig. De fiscus mag eisen stellen aan het bewijs dat daadwerkelijk van het openbaar vervoer gebruik wordt gemaakt. De eis van een jaartrajectkaart is goed verdedigbaar, zo concludeert hij. doende maatregelen genomen om te voorkomen dat de diepere vervuiling de leeflaag weer binnendringt". Ook de voorlichting aan bewoners en de juridische consequenties van deze saneringsmethode zijn in de ogen van de organisaties „onvoldoende uitgewerkt". Mocht Amsterdam toch doorgaan met de huidige saneringsmethode, dan eisen de organisaties dat eerst aan een aantal jginimümvoorwaarden wofdf voldaan 8fti de risico's voor bewoners en milieu te beperken.

In de hoofdstad vinden leeflaagsaneringen sinds ongeveer een halfjaar plaats in drie buurten, met name in de Jordaan. Volgens een woordvoerder van de organisaties kan Amsterdam veel beter overgaan tot een grondige bodemsanering (dieper weggraven). „Het kost op korte termijn wat meer, maar op de langere termijn is de gemeente waarschijnlijk goedkoper uit".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1990

Reformatorisch Dagblad | 25 Pagina's

Landsadvocaat geeft regering gelijk inzake reiskostenforfait

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1990

Reformatorisch Dagblad | 25 Pagina's