Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Amalia 's Kunstkamer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Amalia 's Kunstkamer

3 minuten leestijd

voorwerpen bracht de edelman bijeen. Zijn unieke Kangxi-schat omvatte ook . schotels, bekers, koppen met deksels, grotere borden en dergelijke. Ze vallen op door de veelheid aan vormen en aangebrachte versieringen.

Schoorsteenboezem met porseleinconsoles in de stijl van Daniël Marot, daterend uit het eerste kwart van de 18e

Het "Pronken met Oosters porselein" is in Arnhem goed weergegeven. Die titel is correct: het ging de rijke kopers/verzamelaars in de 17e en 18e eeuw niet primair om gebruiks-aardewerk, maar om het etaleren van wat zij uit exotische streken hadden verworven. Twee voorname bezitsters komen we op de expositie tegen: Amalia van Solms, de vrouw van prins Frederik Hendrik, en Mary Stuart II, gade van koning-stadhouder Willem III. Zij kregen het vaak ten geschenke en richtten in hun paleizen daarmee vertrekken in. Amalia had in Paleis Noordeinde een "Kunstkamer" met veel rariteiten, half-edelstenen en ook Oosterse keramiek.

Die stukken stonden dan op richels als een kroonlijst boven schilderijen en kabinetten. Speciale "pronk-opstellingen" kwamen hieruit voort. In het museum zijn enkele stijlkamertjes ingericht, met 18e-eeuwse kasten en wandconsoles, waarin zulk porselein werd uitgestald; Delfts blauw, blauw-wit Chinees, maar ook "Blanc de Chine": dik en wit niet-gedecoreerd, wel geglazuurd, porselein.

De Arnhemse expositie is later ook op andere plaatsen te zien, zoals Het Prinsenhof in Delft. Er wordt niet alleen immens groot èn miniatuur-aardewerk getoond, maar ook zaken eromheen. Zoals een mooi model van de VOC-OostIndië-vaarder "Padmos/Blijdorp" uit het midden van de 18e eeuw, in bruikleen van maritiem museum "Prins Hendrik" te Rotterdam.

Verder zijn er foto's van baron Frits van Verschuer (die liefst drieduizend stuks porselein vergaard had) en oude prenten over VOC-vestigingen overzee, zoals in Kanton in China, waar men al in 1729 een eigen nederzetting had. In twaalf Chinese prenten krijgen we zicht op de fabricagcvan het porselein in dat land, te beginnen met het uit de rotsen hakken en vermalen van veldspaat (of petuntse) en te eindigen met het branden en glazuren. Men stookte de ovens veelal met dennehout. Er ligt ook een scheerbekken van het goede schip de "Gelderlant", er zijn theepotten en grote siervazen en er is een videofilm van 20 minuten, die de produktie van dit aardewerk uiteenzet.

Wie belang stelt in Delfts blauw, oude keramiek of Aziatische kunst, moet naar "Pronken met Oosters porselein". Al betreft het geen verkoop-expositie om uw eigen collectie wat uit te breiden... In de onmisbare catalogus worden de voorwerpen beschreven en er wordt ingegaan op de symboliek van de decoraties. • v-'

Veelkleurig Chinees porseleinen scheerbekken "Gelderlant" uit de Kangxi-periode, omstreeks 1720 vervaardigd naar Europees model.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 april 1990

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Amalia 's Kunstkamer

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 april 1990

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken