Dalend imago yuppies brengt Filofax verlies
LONDEN — De Britse onderneming Filofax, producent van onder meer agenda's en adresboeken, heeft ernstig te lijden onder het verblekende imago van de yuppies, de snelle, jonge zakenmensen die in de financiële wereld in ijltempo een vermogen hebben verdiend en dat in veel gevallen ook weer zijn kwijtgeraakt.
De onderneming maakte gisteren bekend in het afgelopen jaar een verlies te hebben geleden van 960.000 pond sterling (ƒ3 miljoen) na een winst van 2,7 miljoen pond (ƒ 8,48 miljoen) in 1988. Filofax heeft in een groot deel van de jaren tachtig zijn winst jaarlijks kunnen verdubbelen. Zijn produkten, doorgaans nonchalant op het bureau neergelegd, moesten de eigenaar hetzelfde aanzien geven als kleding van bekende merken en snelle auto's. Filofax klaagt er nu over dat de rente in Groot-Brittannië, de grootste afzetmarkt, te hoog is en dat de concurrentie van goedkope namaakprodukten te groot is geworden.
Filofax maakt al 63 jaar een losbladige agenda. In 1984, toen geen yuppie zich meende te kunnen vertonen zonder een Filofaxagenda, verdrievoudigde de omzet van de onderneming. In elk van de drie opeenvolgende jaren verdubbelde de omzet, die in 1988 een top van '14,7 miljoen pond (ƒ 46 miljoen) bereikte. In het afgelopen jaar is de omzet verminderd tot twaalf miljoen pond (ƒ41,6 miljoen). GRUtS KLEUSENKKULOGUS BEL 05250-2361
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 april 1990
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 april 1990
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's